Opel Vectra C sedan - rozpacz w temacie montażu anteny

Wszystko co dotyczy budowy, ochrony i bezpiecznego instalowania i użytkowania masztów i instalacji antenowych.

Moderatorzy: Hasan-Łódź, Krecik, Moderator

ma.us
Posty: 21
Rejestracja: 2013-07-11, 21:01
Lokalizacja: Gdańsk

Opel Vectra C sedan - rozpacz w temacie montażu anteny

Post autor: ma.us »

Witajcie.
Jestem nowy, więc na początku: "dzień dobry wszystkim".

Przejdę od razu do sedna... Przypuszczam, że być może nawet wielokrotnie tu na forum było, ale szukam już tyle, że powoli kończy mi się czas na szukanie odpowiedzi na moje wątpliwości i potrzebuję rozwiać je już.
Za chwilę koniec urlopu, a to dla mnie jedyny czas (plus odpowiednia pogoda, która sprzyja dłubaniu przy aucie), kiedy mogę poświęcić się radiu. Samo radio to dla mnie też nowa rzecz, choć zawsze chciałem mieć, a nigdy nie było czasu, by się w temat zagłębić. Postanowiłem to zmienić w czasie tegorocznego urlopu.

Mam Vectrę C sedana. Gdzie umieścić radio - wiem. Już sobie wszystko poprzymierzałem, obmyśliłem, w jaki sposób je przymocuję, wiem, którędy będzie przeprowadzony kabel anteny. Planuję całość instalacji dokładnie ukryć, by w kabinie nie była widoczna.

Rozpaczą jest dla mnie antena. Wymyśliłem sobie, że zamocuję ją w okolicy klapy bagażnika. Chciałem, by była to antena na stałym uchwycie przykręconym śrubą mocującą zawias klapy do karoserii. Wzorowałem się na tym pomyśle. Bardzo bym sobie życzył, alby kabel wprowadzić podobnym otworem w przestrzeń między bagażnikiem a błotnikiem po lewej stronie pojazdu. W moim aucie jest nawet stosowny otwór, którym niestety wiedzie wiązka kabli do klapy bagażnika, przypuszczalnie zasilanie środkowego światła stop. Luzu w otworze jest na tyle mało, że z całą pewnością nie zmieści się w nim (oraz w gumowej uszczelce) kolejny przewód - z tego, co wiem, choć z CB dotąd nigdy nie miałem do czynienia, dość gruby. Być może nawet byłbym w stanie w jakiś sposób przebić się przez ów otwór przewodem antenowym, ale moją kolejną rozpaczą jest to, że za diabła nie mogę się zorientować, w którym miejscu wspomniana wyżej wiązka kabli wchodzi w przestrzeń między bagażnikiem a błotnikiem. Widać ją od zewnątrz, że wchodzi tuż przy tylnej obudowie tylnej lewej lampy samochodu, jednak nie mam pojęcia, w którym miejscu wymacać lub wypatrzeć ją w niewielkiej przestrzeni za rewizją na apteczkę (między bagażnikiem a lewym błotnikiem). Pomóżcie, podpowiedzcie, w jaki sposób poprowadzić ten kabel, proszę.

Mógłbym - powiecie - użyć uchwytu w stylu SF40, który mocuje się do krawędzi klapy bagażnika. Owszem, rozważałem, ale widzę kilka wad:
1. klapa u mnie otwiera się pod kątem znacznie ponad 90 stopni, co oznacza, że antena uderzałaby o dach i nie pozwoliła się klapie otworzyć w pełni, że już o potencjalnych zniszczeniach, wgnieceniach, rysach nie wspominam.
2. nie chcę się przejmować i pamiętać o tym, że muszę uważać, by zbyt gwałtownie nie otworzyć klapy, bo antena zmasakruje mi dach bądź tylny słupek na zewnątrz auta.
3. przy zastosowaniu takiego uchwytu (ciągle myślę o SF40), kabel mógłby wchodzić do bagażnika w najprostszy sposób, tj. być przygniatany klapą do uszczelki. Niby można, ale bagażnik otwieram dość często i obawiam się, że przewód bardzo szybko uszkodziłby się. Ponadto, trzeba by wymyślić jakiś sprytny patent na jakieś naciąganie go w bagażniku, bo przecież antena zmieniałaby położenie wraz z otwarciem klapy (a zamierzam ją zamocować maksymalnie najdalej od tylnego słupka auta, by karoseria stanowiła jak najmniejszy i jak najbardziej oddalony od anteny ekran), co oznacza, że pewien zapas kabla w przestrzeni bagażowej musiałby być przewidziany. Jednocześnie często wożę w bagażniku różne - większe-mniejsze przedmioty, które mogłyby także uszkodzić taki wolno wiszący kabel.

Tak więc, z uwagi na powyższe, mocowanie uchwytu typu SF40 odpada. Podobnie przegrana dla mnie jest antena z podstawą z magnesem, którą można by wystawiać na klapę. Zbyt mało eleganckie rozwiązanie jak dla mnie i z zastrzeżeniami co do kabla w bagażniku jak dla SF40 (chodzi o ten konieczny zapas).
Również odpada wiercenie otworu w dachu i ciągnięcie przewodu nad podsufitówką.
Wystawianie anteny na dach (magnes) + widoczny w kabinie kabel wyłażący gdzieś spod dywanika wzdłuż słupka, przygnieciony blachą drzwi - nie, nie, dziękuję.
Wiem, jestem strasznie wybredny, no ale taki już po prostu jestem.

Czy jest ktoś, kto posiada Vectrę C w sedanie i dobierał się kiedyś do lewej tylnej lampy, by mógł podpowiedzieć, którędy dokładnie biegnie ta wiązka kabli do stopu w klapie (ładnie podwiązana do mechanizmu zawiasu tejże klapy, by przewody nie poprzecinały się przy zamykaniu) i gdzie ją odebrać w przestrzeni między bagażnikiem a błotnikiem (miejsce z dostępem do żarówek w tej lampie)? Chwilami wydaje mi się, że może ona wchodzić do wnętrza samej lampy, ale potem myślę, że to mało możliwe, bo Niemcy chyba nie mogli tego tak wymyślić, ponieważ nie dałoby się zdemontować lampy bez rozcinania tej wiązki.

I jeszcze kolejne pytanie... Jakiego materiału użyć do wyprodukowania sobie takiego customizowanego uchwytu, chcąc wzorować się na podanym wyżej linku? Tamten autor użył blachy z mechanizmu zamykania tapczanu/wersalki - można o tym poczytać na Jego stronie, dokładnie po przeniesieniu go z Audi do innego auta. Jakoś nie mam skąd wziąć kawałka takiej blachy z tapczanu. U mnie w domu wszystkie jeszcze sprawne. ;-)

A może doradzicie jeszcze jakieś inne rozwiązanie, na które do tej pory nie wpadłem? Jak napisałem wyżej, radiowcem CB jeszcze się nawet nazwać nie mogę. Na razie mam radio, wiem, gdzie je umieszczę. Od sposobu montażu anteny uzależniam zakup konkretnego modelu (no chyba, że mocowanie każdej można sobie dobrać - nawet nie wiem)...
Help!
Awatar użytkownika
drovid
Posty: 1413
Rejestracja: 2011-08-26, 22:39
Lokalizacja: UK / PL

Post autor: drovid »

Uff, ale elaborat.
Po pierwsze nie puszczaj fidera razem z instalacją samochodu bo mogą powstać zakłucenia i znowu założysz temat o walce z nimi. Po prostu zrób dodatkowa dziure w najbardziej odpowiednim dla ciebie mejscu i po robocie. Od wewnątrz nic nie będzie gniło przecierz. Poza tym nie bedziesz tym wynalazkiem jezdził do końca życia.
Po primo do zrobienia uchwytu użyj nierdzewki - nie bedzie korodować. Nie mam pojęcia gdzie to kupisz, może aledrogo?
Good luck & enjoy :-D
Mobil: President jackson 2 / Megawat 4000
Baza: President Lincoln / Sirio GejMajster
QTH : JO00DT
ma.us
Posty: 21
Rejestracja: 2013-07-11, 21:01
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: ma.us »

...Po pierwsze nie puszczaj fidera razem z instalacją samochodu bo mogą powstać zakłucenia...
Fider to - jak rozumiem z kontekstu - kabel anteny, tak?

Właśnie problem polega na tym, że chciałem uniknąć wiercenia dodatkowych otworów w obawie o korozję oraz ewentualne dodatkowe zniszczenia. A to się wiertło ześliźnie... Blacha w miejscu tej rynienki do odprowadzania wody wokół bagażnika wydaje się bardzo gruba...

Dzięki za odpowiedź!

Może pojadę jeszcze do jakiegoś warsztatu, w którym zawodowo zajmują się tymi instalacjami. Może podpowiedzą jeszcze coś.
ma.us
Posty: 21
Rejestracja: 2013-07-11, 21:01
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: ma.us »

Poradziłem sobie z montażem anteny w aucie.

Kupiłem w Konektorze uchwyt Nagoya na krawędź klapy bagażnika wraz z kablem antenowym tej samej firmy z przewężeniem na pierwszych 35 cm, które bez problemu mieści się w wąskich spasowaniach błotnika i klapy bagażnika samochodu: O, taki.

Przewód po części wiedzie po spodniej części klapy, trafia do przestrzeni między bagażnikiem a błotnikiem, stamtąd jest wprowadzony do kabiny, gdzie, całkowicie ukryty, wędruje tuż przy oparciu tylnej kanapy, wchodzi pod plastikową osłonę progu, dociera w okolicę pedałów i, podwieszony nad dolną częścią plastików deski rozdzielczej, trafia do radia umieszczonego nad prawym kolanem kierowcy.

Najlepsze jest to, że cała instalacja jest wykonana zupełnie bezinwazyjnie dla auta (bez konieczności użycia jakichkolwiek narzędzi oraz rozbierania połowy samochodu). Jedyne, co trzeba było zrobić, to odchylić boczną część oparcia kanapy (trzyma się na zasadzie rodzajów zatrzasków wykonanych z dość grubego drutu stalowego) oraz plastik progu i wsunąć pod niego przewód. Obie czynności nie wymagały żadnych narzędzi. Instalacja anteny jest całkowicie ukryta i nikomu z pasażerów nie przeszkadza w podróży czy wsiadaniu.

Z kolei radio zostało przymocowane do spodniej części obudowy deski rozdzielczej (nad prawym kolanem kierowcy) i przylega boczną częścią do tunelu środkowego. Tak umieszczone, pozwala na ergonomiczną obsługę pokręteł oraz dostęp do mikrofonu (nad uchwytem muszę jeszcze popracować; już wiem, że przymocuję go do jednej z zaślepek w środkowej części deski, tylko muszę dorwać uchwyt wygięty pod kątem 90 stopni - oryginalny od radia jest prosty i z blachy na tyle twardej, że nie jestem w stanie go wygiąć). Cztery blaszane płaskowniki przykręcone w wymierzonych i zależnych od wymiarów radia miejscach dwoma wkrętami do metalu każdy. Płaskowniki przytrzymują odpowiedniej długości dwustronne taśmy rzepowe, które opasają radio pod brzuszkiem i w tylnej części (tam, gdzie znajduje się zasilanie i kabel anteny, by nie wysunęło się przy hamowaniu).

Może komuś się przyda na przyszłość. Jak znajdę któregoś dnia czas, to zrobię kilka zdjęć i postaram się umieścić.
Awatar użytkownika
drovid
Posty: 1413
Rejestracja: 2011-08-26, 22:39
Lokalizacja: UK / PL

Post autor: drovid »

Ten post bez zdjęć jest nic nie warty :!:
Mobil: President jackson 2 / Megawat 4000
Baza: President Lincoln / Sirio GejMajster
QTH : JO00DT
Awatar użytkownika
Krecik
Posty: 2259
Rejestracja: 2008-06-09, 12:23
Lokalizacja: Kazimierz Biskupi
Kontakt:

Post autor: Krecik »

czekamy na zdjęcia
ma.us
Posty: 21
Rejestracja: 2013-07-11, 21:01
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: ma.us »

drovid pisze:Ten post bez zdjęć jest nic nie warty :!:
Przepraszam, ale nie mogę się powstrzymać... Podobnie jak Twoje rady w tym wątku oraz brak podpowiedzi ze strony innych Forumowiczów. Oczywiście nie mam żadnych pretensji, bo Forum nie jest miejscem, w którym ktokolwiek cokolwiek musi (tu mam na myśli: odpowiadać na być może głupie i naiwne wątpliwości nowicjusza).

Jak widać po datach wpisów, trochę czasu zajęło mi zdobycie wiedzy, przemyślenia, projektowanie, samodzielne zgłębienie zakamarków samochodu, zakup sprzętu, wreszcie: wykonanie instalacji i chęć podzielenia się zdobytymi doświadczeniami.

Mimo Twoich słów, drovid, uważam, że w miarę dokładny opis słowny jest więcej wart niż żaden. Równie dobrze, mógłbym sprawę olać i nie napisać w tym temacie już nic więcej, i pozwolić mu zostać przykrytym kolejnymi nowszymi. A jednak tak nie uczyniłem. Co więcej, w miarę możliwości czasowych, postaram się zrobić dokumentację fotograficzną. Z wolnym czasem jest jednak spory problem.

Dlatego, serdecznie proszę, daruj sobie komentarze podobne do powyższego. Może już lepiej - na przyszłość - przemilcz sprawę niż masz podobnymi komentarzami działać innym na nerwy. Twój komentarz bowiem do sprawy nic nie wniósł. Absolutnie nikt na nim nie skorzystał. Przyznasz sam, prawda?
Awatar użytkownika
drovid
Posty: 1413
Rejestracja: 2011-08-26, 22:39
Lokalizacja: UK / PL

Post autor: drovid »

Tak, najlepiej olej sprawe i wypisz sie z forum.
Btw, szczegułowej dokumentacji nie musisz robić. Mogłes zrobic kilka fotek w trakcie montażu a nie marudzić teraz jaki to świat zły.
Miłego wieczoru życze.
Mobil: President jackson 2 / Megawat 4000
Baza: President Lincoln / Sirio GejMajster
QTH : JO00DT
Awatar użytkownika
thinkpad
Posty: 147
Rejestracja: 2013-05-04, 13:27
Lokalizacja: Serock / Katowice Ligota
Kontakt:

Post autor: thinkpad »

drovid wyskoczył jak filip z konopi (chociaż trochę racji niewątpliwie ma) z tym tekstem, ale też nie ma się co spinać - po prostu weź komórkę, aparat i w drodze nawet strzel kilka fotek jak to wygląda - nie zajęłoby by to więcej niż 10min. Ba, rzekłbym wręcz - krócej robiłbyś zdjęcia, niż opisywał zamocowanie, które jest jasne - tylko dla Ciebie i posiadaczy Vectry C :)
Pozdrawiam i szerokości.
Volvo 440, Honda CB250N Superdream, Yamaha Slider
Mój montaż - President Herbert I, Sirio Titanium 1400 / T3 27
ODPOWIEDZ

Wróć do „Maszty i Instalacje Antenowe ”