Daewoo Tico
: 2011-04-25, 21:31
Witam serdecznie,
Poniżej, chciałbym przedstawić instalację zestawu U520, pracującego z antenką Sirio AS-100, a przyszłościowo na trasy chciałbym zakupić Sirio Megawatt 3000.
Początkowo zestaw działał na magnesie na środku dachu, jednak walające się kable, rysujący się dach oraz chęć poprawienia zasięgu i ograniczenia zakłóceń skusiły mnie do montażu na stałe. Jednak w tico nie jest to takie łatwe bo tu tzw. podsufitka to kawał szmaty na gąbce przyklejony do dachu.
Radio zasilone bezpośrednio z aku, przez filtr 25A.
Na początku oklejanie podsufitki, potem oznaczyłem i wywierciłem dziurę na środku dachu w odległości ok 35cm od końca dachu, wiertła kolejno fi: 2,3,5,6,8,10,12,16 no i gradowanie. Następnie przeciągnąłem dodatkowy kabel masowy 2,5mm^2 od masy z przodu auta (z miejsca gdzie już wcześniej podciągnąłem gruby kabel prosto z [-] akumulatora, do filtra zasilania cb), oraz kabel antenowy idący od główki. (antena idzie w lewym progu a masa w prawym).
Potem, na jednym z wcześniej przygotowanych kawałków blachy z kwasówki 100x200x0,5mm, napaćkałem sylikonem sanitarnym, dodatkową uszczelkę, gdyż ta na spodzie główki PL nie będzie przylegała bezpośrednio do dachu. Potem zalutowałem kabel masowy do wyszlifowanej z tlenku podkładki miedzianej średnicy ok 80mm. Zalutowałem wtykę. Na sam koniec zabezpieczanie otworu w dachu, podkładem i lakierem(po sprawdzeniu czy dach jest dobrze zmasowany).
Pytanie dlaczego nie użyłem jednego grubszego kawałka blachy np 1,5mm zamiast 3x0,5mm ? A mianowicie dlatego, że moim zdaniem w tego typu zastosowaniu 3 cieńsze blachy dodatkowo podgięte nieco w stronę dachu, pracują między sobą amortyzując dodatkowo naprężenia od anteny, a jeden gruby kawał blachy nie ugiął by się wcale lub tylko trochę,i jedynie przeniósł naprężenia dalej na blachę bez wzmocnienia a to dodatkowo mogło by skutkować wgniotami na blasze. No i dodam, że z tego co wyczytałem na forum niektórzy twierdzą, że antena powinna pracować bez jakichkolwiek podkładek, więc nie wiem czy mój montaż jest słuszny
Po przygotowaniu wszystkiego, pochowaniu kabli etc. wszystko zostało skręcone (3x podkładka ze stali podgięta lekko w stronę dachu+podkładką miedziana ok 1mm), kabel masowy leci pod podsufitką antenowy na, potem posprawdzałem przy użyciu omomierza czy wszystkie przejścia są ok. Jak się okazało wszystko stykało wzorcowo.
Na sam koniec klejenie podsufitki i pojechałem w pole nastroić antenkę jak się okazało po przejściu z magnesu na dziurkę promiennik okazał się być sporo za długi (1,5 na 1szym do 3,5 na 40stym ) jednak po cięciu ok 2/2,5cm zszedłem praktycznie do 1,0 na 20stym (mierzone przy użyciu prostej SWRmiarki). Wykres porównawczy swr w dziurze i na magnesie poniżej:
Na razie w tym czasowym zamocowaniu pracuje głośnik nokia HFS-12, co również widać na fotkach.Jak znajdę chwilę to wrzucę jeszcze kilka fotek Ticolca w całości bo na tym zamieszonym niestety nie za bardzo widać jak auto wygląda z tą antenką i na dodatek szeroki obiektyw mocno to po zniekształcał
pozdrawiam i proszę o opinie,
I do usłyszenia
Cub_S
Poniżej, chciałbym przedstawić instalację zestawu U520, pracującego z antenką Sirio AS-100, a przyszłościowo na trasy chciałbym zakupić Sirio Megawatt 3000.
Początkowo zestaw działał na magnesie na środku dachu, jednak walające się kable, rysujący się dach oraz chęć poprawienia zasięgu i ograniczenia zakłóceń skusiły mnie do montażu na stałe. Jednak w tico nie jest to takie łatwe bo tu tzw. podsufitka to kawał szmaty na gąbce przyklejony do dachu.
Radio zasilone bezpośrednio z aku, przez filtr 25A.
Na początku oklejanie podsufitki, potem oznaczyłem i wywierciłem dziurę na środku dachu w odległości ok 35cm od końca dachu, wiertła kolejno fi: 2,3,5,6,8,10,12,16 no i gradowanie. Następnie przeciągnąłem dodatkowy kabel masowy 2,5mm^2 od masy z przodu auta (z miejsca gdzie już wcześniej podciągnąłem gruby kabel prosto z [-] akumulatora, do filtra zasilania cb), oraz kabel antenowy idący od główki. (antena idzie w lewym progu a masa w prawym).
Potem, na jednym z wcześniej przygotowanych kawałków blachy z kwasówki 100x200x0,5mm, napaćkałem sylikonem sanitarnym, dodatkową uszczelkę, gdyż ta na spodzie główki PL nie będzie przylegała bezpośrednio do dachu. Potem zalutowałem kabel masowy do wyszlifowanej z tlenku podkładki miedzianej średnicy ok 80mm. Zalutowałem wtykę. Na sam koniec zabezpieczanie otworu w dachu, podkładem i lakierem(po sprawdzeniu czy dach jest dobrze zmasowany).
Pytanie dlaczego nie użyłem jednego grubszego kawałka blachy np 1,5mm zamiast 3x0,5mm ? A mianowicie dlatego, że moim zdaniem w tego typu zastosowaniu 3 cieńsze blachy dodatkowo podgięte nieco w stronę dachu, pracują między sobą amortyzując dodatkowo naprężenia od anteny, a jeden gruby kawał blachy nie ugiął by się wcale lub tylko trochę,i jedynie przeniósł naprężenia dalej na blachę bez wzmocnienia a to dodatkowo mogło by skutkować wgniotami na blasze. No i dodam, że z tego co wyczytałem na forum niektórzy twierdzą, że antena powinna pracować bez jakichkolwiek podkładek, więc nie wiem czy mój montaż jest słuszny
Po przygotowaniu wszystkiego, pochowaniu kabli etc. wszystko zostało skręcone (3x podkładka ze stali podgięta lekko w stronę dachu+podkładką miedziana ok 1mm), kabel masowy leci pod podsufitką antenowy na, potem posprawdzałem przy użyciu omomierza czy wszystkie przejścia są ok. Jak się okazało wszystko stykało wzorcowo.
Na sam koniec klejenie podsufitki i pojechałem w pole nastroić antenkę jak się okazało po przejściu z magnesu na dziurkę promiennik okazał się być sporo za długi (1,5 na 1szym do 3,5 na 40stym ) jednak po cięciu ok 2/2,5cm zszedłem praktycznie do 1,0 na 20stym (mierzone przy użyciu prostej SWRmiarki). Wykres porównawczy swr w dziurze i na magnesie poniżej:
Na razie w tym czasowym zamocowaniu pracuje głośnik nokia HFS-12, co również widać na fotkach.Jak znajdę chwilę to wrzucę jeszcze kilka fotek Ticolca w całości bo na tym zamieszonym niestety nie za bardzo widać jak auto wygląda z tą antenką i na dodatek szeroki obiektyw mocno to po zniekształcał
pozdrawiam i proszę o opinie,
I do usłyszenia
Cub_S