• Dane propagacyjno-pogodowe
  • Mapa

Daewoo Tico

Daewoo Tico

Postprzez cub_s » 2011-04-25, 21:31

Witam serdecznie,

Poniżej, chciałbym przedstawić instalację zestawu U520, pracującego z antenką Sirio AS-100, a przyszłościowo na trasy chciałbym zakupić Sirio Megawatt 3000.

Początkowo zestaw działał na magnesie na środku dachu, jednak walające się kable, rysujący się dach oraz chęć poprawienia zasięgu i ograniczenia zakłóceń skusiły mnie do montażu na stałe. Jednak w tico nie jest to takie łatwe bo tu tzw. podsufitka to kawał szmaty na gąbce przyklejony do dachu.

Radio zasilone bezpośrednio z aku, przez filtr 25A.

Na początku oklejanie podsufitki, potem oznaczyłem i wywierciłem dziurę na środku dachu w odległości ok 35cm od końca dachu, wiertła kolejno fi: 2,3,5,6,8,10,12,16 no i gradowanie. Następnie przeciągnąłem dodatkowy kabel masowy 2,5mm^2 od masy z przodu auta (z miejsca gdzie już wcześniej podciągnąłem gruby kabel prosto z [-] akumulatora, do filtra zasilania cb), oraz kabel antenowy idący od główki. (antena idzie w lewym progu a masa w prawym).

Potem, na jednym z wcześniej przygotowanych kawałków blachy z kwasówki 100x200x0,5mm, napaćkałem sylikonem sanitarnym, dodatkową uszczelkę, gdyż ta na spodzie główki PL nie będzie przylegała bezpośrednio do dachu. Potem zalutowałem kabel masowy do wyszlifowanej z tlenku podkładki miedzianej średnicy ok 80mm. Zalutowałem wtykę. Na sam koniec zabezpieczanie otworu w dachu, podkładem i lakierem(po sprawdzeniu czy dach jest dobrze zmasowany).

Pytanie dlaczego nie użyłem jednego grubszego kawałka blachy np 1,5mm zamiast 3x0,5mm ? A mianowicie dlatego, że moim zdaniem w tego typu zastosowaniu 3 cieńsze blachy dodatkowo podgięte nieco w stronę dachu, pracują między sobą amortyzując dodatkowo naprężenia od anteny, a jeden gruby kawał blachy nie ugiął by się wcale lub tylko trochę,i jedynie przeniósł naprężenia dalej na blachę bez wzmocnienia a to dodatkowo mogło by skutkować wgniotami na blasze. No i dodam, że z tego co wyczytałem na forum niektórzy twierdzą, że antena powinna pracować bez jakichkolwiek podkładek, więc nie wiem czy mój montaż jest słuszny ;-)

Po przygotowaniu wszystkiego, pochowaniu kabli etc. wszystko zostało skręcone (3x podkładka ze stali podgięta lekko w stronę dachu+podkładką miedziana ok 1mm), kabel masowy leci pod podsufitką antenowy na, potem posprawdzałem przy użyciu omomierza czy wszystkie przejścia są ok. Jak się okazało wszystko stykało wzorcowo.

Na sam koniec klejenie podsufitki i pojechałem w pole nastroić antenkę jak się okazało po przejściu z magnesu na dziurkę promiennik okazał się być sporo za długi (1,5 na 1szym do 3,5 na 40stym :shock: ) jednak po cięciu ok 2/2,5cm zszedłem praktycznie do 1,0 na 20stym (mierzone przy użyciu prostej SWRmiarki). Wykres porównawczy swr w dziurze i na magnesie poniżej:
Obrazek


Na razie w tym czasowym zamocowaniu pracuje głośnik nokia HFS-12, co również widać na fotkach.Jak znajdę chwilę to wrzucę jeszcze kilka fotek Ticolca w całości bo na tym zamieszonym niestety nie za bardzo widać jak auto wygląda z tą antenką i na dodatek szeroki obiektyw mocno to po zniekształcał ;-)
ObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazek


pozdrawiam i proszę o opinie,
I do usłyszenia
Cub_S
Ostatnio edytowano 2011-07-17, 22:22 przez cub_s, łącznie edytowano 1 raz
cub_s
Avatar użytkownika
 
Posty: 74
Dołączył(a): 2011-03-07, 10:59
Lokalizacja: Mikołów - JO90KE
Podziękował : 12
Podziękowań: 5

Postprzez kamil_lodz » 2011-04-25, 22:36

Jak zapalisz silnik, nie słyszysz "terkotania" ? Miałem podobną instalację w Maruti (to samo co Tico), jednak bez podkładek wzmacniających i bez dodatkowego kabla masowego, i niestety lekkie "terkotanie" było, czyli silni trochę zakłócał. W każdym razie dobra robota :-)
kamil_lodz
 

Postprzez ivo » 2011-04-26, 06:33

Fajnie opisany montaż ,krok po kroku.Antenka i radio -super montaż(zwłaszcza antena). Całość fajnie wygląda
To są pytania, na które nie oczekuję odpowiedzi, te odpowiedzi znam, a nawet gdybym ich nie znał, to i tak by mnie nie interesowały, jak zresztą i pytania.
ivo
Avatar użytkownika
 
Posty: 518
Dołączył(a): 2010-01-11, 18:43
Lokalizacja: KO11ME
Podziękował : 1
Podziękowań: 14

Postprzez cub_s » 2011-04-26, 08:19

kamil_lodz napisał(a):Jak zapalisz silnik, nie słyszysz "terkotania" ?


Hej, efekt jeszcze występuje, jednak w dziurze nieco mniejszy. Po włączeniu ANL praktycznie cisza, przy mocniejszych sygnałach bardzo dobra modulacja... niestety terkot, chyba podczas wzmocnienia sygnału nakłada się na słabszych respondentów. Trochę to przeszkadza i zmusza do ograniczenia zasięgu.

Niestety wszystko wchodzi po antenie, bo po odłączaniu anteny zupełna cisza. Rozmyślam na razie nad zmianą radia, bo obawiam się, że jakbym kupił jakąś antenę >1,5m tak jak planuję okaże się że szumy z układu zapłonowego dopiero dadzą się we znaki :-( A są to na 99% szumy z układu zapłonowego bo wprowadzając silnik na wysokie obroty i gasząc zapłon szumy momentalnie ustają. Chyba że się mylę?
Tam to jedynie mogę próbować od kłócić cewkę, bo być może to ona hałasuje, bo najbardziej ją słychać jak przeskakuje iskra. Natomiast jak wiadomo aparat zapłonowy i kable to grubsza robota. I chyba sobie odpuszczę.
Muszę jeszcze od kłócić wycieraczki bo też hałasują, ale trochę jeszcze poczytam zanim wezmę się do roboty.

Hasan doradził mi że Yosan 2024 podobno radzi sobie z szumami w Tico, jednak martwi mnie brak RFgain, co w tłoku w godzinach szczytu może mnie zmusić do wyłączenia radia. Dodatkowo wolę z wyglądu radia w starym stylu jak PC68/Herbert/Wilson etc.. te nowe zabawki jakoś mi nie odpowiadają. Niby to ma działać a nie wyglądać ale.. ;-) Chciałem kupić Unidena PC68 jednak muszę go sprawdzić bo również nie chciałbym wtopić.

Niestety Tico to trudne auto dla CB ale łatwo się nie poddam, a nabytą wiedzę przeniosę do następnego wózka. W każdym razie będę meldował o postępie prac i walki z zakłóceniami na bieżąco :)

Pozdrawiam Kuba
CB: Jackson I x 2, President Herbert I , Jackson II, PAN 432 , Astatic RD
KF: FT-990 , FT-857
cub_s
Avatar użytkownika
 
Posty: 74
Dołączył(a): 2011-03-07, 10:59
Lokalizacja: Mikołów - JO90KE
Podziękował : 12
Podziękowań: 5

Postprzez Piotr. » 2011-04-26, 08:39

Gratuluje. Fajnie umeblowałeś Ticola. Powiedz co to jest za główka? Czy to President new Alaska?
Pozdrawiam
JFK II, Sirio turbo 2000, Diamond CR-11, Pan DM-432MT
Piotr.
 
Posty: 92
Dołączył(a): 2010-06-03, 14:55
Lokalizacja: Włocławek
Podziękował : 0
Podziękowań: 1

Postprzez kamil_lodz » 2011-04-26, 10:03

PC68 to świetne radio i na pewno ma lepsze filtry niż U520. Ale, tak jak mówisz, najlepiej wypróbuj przed zakupem. Powodzenia :-)
kamil_lodz
 

Postprzez kargo007 » 2011-04-26, 10:36

Ja użytkuję PC78LTW i naprawdę dobre radyjko, poprawione trochę przez doktorka i śmiga aż miło.
Mobil 1: Uniden PC78LTW (Tuning KONEKTOR) + K-PO NM452 + K-PO CS905 + Sirio Turbo 3000

Mobil 2: President Johnny I + SP-S INOX + Sirio ML-145
kargo007
Avatar użytkownika
 
Posty: 352
Dołączył(a): 2009-04-16, 16:31
Lokalizacja: KO12KX
Podziękował : 6
Podziękowań: 7
Znak/ranga: 161CBF054

Postprzez Mobil-Zasada » 2011-04-26, 22:11

cub_s napisał(a):a nabytą wiedzę przeniosę do następnego wózka.


Mam nadzieję że nie nabyłeś tutaj wiedzy o "masowaniu anteny z akumulatora".
Gratulację za pomysł...
Auto: Alan 28 + Alan F36 + President Texas
Dom: President Jackson + CS-3 + Motorola 4001A + Sirio Boomerang 27A (działka - stare CTE 5/8, 3 przeciwwagi) - weekendy
Rower: Alan 42MULTI + MIK + oryginalny helikal lub Alan 9 PLUS
Mobil-Zasada
Avatar użytkownika
 
Posty: 1143
Dołączył(a): 2009-10-29, 23:48
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 0
Podziękowań: 72

Postprzez kgb14 » 2011-04-26, 22:26

Na prawdę ładnie .
Co do anteny dłuższej ...weź najpierw pożycz od kogoś i zobaczysz czy masz większe zakłócenia .... przypuszczam jednak , że będą na takim samym poziomie .
,,One To Day is Worth Two To- Morrows''
Mobil Subaru Forester Kpo DX 5000 +ASTATIC ROAD DEVIL + SIRIO MEGAWATT 4000 w ,,dziurce'' Ręczniak CB: Alan-80A Baza : Radmor AFM 871
http://www.formaniak.aaf.pl/
Obrazek
Obrazek
kgb14
Avatar użytkownika
 
Posty: 6262
Dołączył(a): 2007-12-23, 12:41
Lokalizacja: Opole
Podziękował : 34
Podziękowań: 98

Postprzez cub_s » 2011-04-26, 22:31

Mobil-Zasada napisał(a):Mam nadzieję że nie nabyłeś tutaj wiedzy o "masowaniu anteny z akumulatora".
Gratulację za pomysł...


Po to zakładałem osobny topic, żeby się dowiedzieć i tam napisali, że tak może być choć zdania były podzielone, w tym ty nie byłeś za jak pamiętam. Tak w ogóle to nie prosto z akumulatora ale ten sam kabel ma jeszcze połączenie z karoserią.

Mam gorącą prośbę, bo widzę że wiedzę raczej masz sporą. Jaka jest różnica "dla anteny" gdy masa jest wzięta bezpośrednio z oskrobanego dachu w miejscu dziury, a z dodatkowego kabla masującego ( z karoserii) jeśli oporność pomiędzy blachą dachu, a dodatkowym kablem jest bliska 0 ?

Dzięki za rzeczową odpowiedź
Pozdrawiam serdecznie
Cub_S
CB: Jackson I x 2, President Herbert I , Jackson II, PAN 432 , Astatic RD
KF: FT-990 , FT-857
cub_s
Avatar użytkownika
 
Posty: 74
Dołączył(a): 2011-03-07, 10:59
Lokalizacja: Mikołów - JO90KE
Podziękował : 12
Podziękowań: 5

Postprzez Mobil-Zasada » 2011-04-26, 22:48

Dajmy na to 3 sytuacje.

1. Główka jest połączona z dachem i dodatkowo jest kabel idący na drugą stronę tegoż dachu. Bez różnicy.
2. Główka bez połączenia z dachem, kabel idący gdzieś tam daleko na drugą stronę auta... Tutaj już całkiem dziwne zjawisko. De facto antena nie ma połączenia z przeciwwagą bo nie ma połączenia z dachem a jedynie idzie kawał kabla do aku czy gdzieś tam. Może się zestroi ale nie powinna dobrze pracować.
3. Główka nie ma połączenia z dachem, jest kabel idący na drugą stronę tego dachu. Tutaj trudno mi powiedzieć co z tego wyjdzie, w każdym razie to trochę dziwne zjawisko gdy antena jest w innym miejscu a w innym jest jej połączenie z budą.

Ogólnie rzecz biorąc antena masę ma z radia która idzie przewodem antenowym. Antena potrzebuje przeciwwagi czyli jak w stacjonarnej są to poziome druty to w aucie jest to płaszczyzna dachu od której fale się mogą odbić i antena działa.
Auto: Alan 28 + Alan F36 + President Texas
Dom: President Jackson + CS-3 + Motorola 4001A + Sirio Boomerang 27A (działka - stare CTE 5/8, 3 przeciwwagi) - weekendy
Rower: Alan 42MULTI + MIK + oryginalny helikal lub Alan 9 PLUS
Mobil-Zasada
Avatar użytkownika
 
Posty: 1143
Dołączył(a): 2009-10-29, 23:48
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 0
Podziękowań: 72

Postprzez cub_s » 2011-04-27, 08:58

Mobil-Zasada napisał(a):3. Główka nie ma połączenia z dachem, jest kabel idący na drugą stronę tego dachu. Tutaj trudno mi powiedzieć co z tego wyjdzie, w każdym razie to trochę dziwne zjawisko gdy antena jest w innym miejscu a w innym jest jej połączenie z budą.

Ogólnie rzecz biorąc antena masę ma z radia która idzie przewodem antenowym. Antena potrzebuje przeciwwagi czyli jak w stacjonarnej są to poziome druty to w aucie jest to płaszczyzna dachu od której fale się mogą odbić i antena działa.


Wynika, że podpadam pod "paragraf 3";)
Z moich pomiarów, między dodatkowym kablem a dachem wynikło, że opór wynosił koło 1,2 Ohm a między dwoma miejscami mierzonymi w otworze wyszło chyba 0,9 Ohm więc stwierdziłem, że różnica jest na tyle mała, że przewodzenie pomiędzy nimi będzie wystarczające.


Więc, rozumiem że dobrze byłoby dla anteny, żeby zapewnić styk w miejscu główki ? Ale czy to coś zmieni w jej działaniu jeśli będzie bezpośrednio połączona, a nie "pośrednio" przy użyciu kabla ? Różnica powinna być raczej tylko w nadawaniu ?
Sory za multum pytań, ale narazie się uczę ;)

pozdrawiam Cub_S

[ Dodano: 2011-04-28, 08:33 ]
Piotr. napisał(a):Gratuluje. Fajnie umeblowałeś Ticola. Powiedz co to jest za główka? Czy to President new Alaska?
Pozdrawiam


Sory, że tak późno opowiadam, jakoś mi umknęło, główka to zwykła Sirio. Była o tyle dobra że nie odstawała mocno od dachu bo ma od razu zarobioną końcówkę, co w mojej sytuacji miało kluczowe znaczenie :)

pozdrawiam
CB: Jackson I x 2, President Herbert I , Jackson II, PAN 432 , Astatic RD
KF: FT-990 , FT-857
cub_s
Avatar użytkownika
 
Posty: 74
Dołączył(a): 2011-03-07, 10:59
Lokalizacja: Mikołów - JO90KE
Podziękował : 12
Podziękowań: 5

Postprzez Robert » 2011-05-01, 21:01

Witam.
Instalka piękna w tikaczu. Kiedyś też miałem to autko i żona na nie mówiła SZOGUN. Wtedy miałem Cobra 19 ultra3 + jakiś ml sunkera(w sumie mam do dziś bo daje radę ten ml)od tego zaczynałem.
Dach uszczelniłem tak że od góry(zewnątrz)dałem silikon bezbarwny a od wewnątrz dałem towot miedziany(z opiłkami miedzi) wcześniej zdarłem farbę do gołej blachy. Moja instalacja W Opel Agila na forum. Znajomi z którymi jeżdżę do pracy nazywają moje autko SZERSZEŃ.
Po prostu piknie.
Pozdrawiam.
Robert
 

Postprzez cub_s » 2011-05-19, 20:57

Witam ponownie,

Na okres próbny został przyjęty pan Uniden PC68, pierwsze wrażenia w porównaniu do 520 to zdecydowanie lepiej wycina trzaski z układu zapłonowego, wycieraczek dmuchawy etc, zdecydowanie więcej słyszy, i zbiera mniej szumów z linii tramwajowych, linii WN itp. Dokładniejsza relacja jak dłużej go poużywam ;-) Tymczasem zapraszam na kilka fotek, wylądował tam gdzie 520.

ObrazekObrazekObrazekObrazek


Pozdrawiam , 73!
Kuba
CB: Jackson I x 2, President Herbert I , Jackson II, PAN 432 , Astatic RD
KF: FT-990 , FT-857
cub_s
Avatar użytkownika
 
Posty: 74
Dołączył(a): 2011-03-07, 10:59
Lokalizacja: Mikołów - JO90KE
Podziękował : 12
Podziękowań: 5

Postprzez Adrian^ » 2011-05-19, 21:09

Fajne to wygląda, zrobiło się kolorowo w Tico przez podświetlanie Unidenka. :-P Miejmy nadzieję że zostanie on u ciebie na stałe. :mrgreen:
Adrian^
Avatar użytkownika
 
Posty: 120
Dołączył(a): 2010-10-17, 19:17
Lokalizacja: Brzeziny (Łódzkie)
Podziękował : 4
Podziękowań: 6

Następna strona

Powrót do Daewoo

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości