Zasięg w trasie

Moderatorzy: Hasan-Łódź, Krecik, Moderator

sebak11
Posty: 21
Rejestracja: 2018-04-01, 20:05

Zasięg w trasie

Post autor: sebak11 »

Przepraszam jeśli zakładam wątek w złym dziale.
Jeździmy na 2 mobile - pierwszy z Taylor III + Sirio Omega 27 Black MAG 125, drugi Bill + Sirio AS100 na podstawie 125mm. Oba zestawy prawie nowe kupione w konektor5000, oba w miarę dobrze wyregulowane - SWR od 1,1 do 1,4 przy czym kanały 1-20 z SWR 1,1 i rozmawiamy w tym przedziale, głownie kanał 14 i 15 w AM. Odbiór bardzo czysty, jakość wysoka ale... zasięg wydaje mi się jakiś trochę za mały. Na autostradzie 2-2,5 km licząc po słupkach. Wystarczy żeby jedno auto zjechało na moment na parking, robi się 5 km straty i już się nie słychać. Fakt jeździmy na ASC dla wygody. Jak ręcznie bawię się squelchem to słyszę nawoływania szwagra ale on słyszy mnie dopiero z tych 2-2,5 km.
Czy to kwestia automatyki i wygody ASC? Czy może coś robimy nie tak?
sebak11
Posty: 21
Rejestracja: 2018-04-01, 20:05

Zasięg w trasie

Post autor: sebak11 »

Gdyby zamienić te metrowe anteny na jakieś dyskretne jak np. SIRIO MICRO 60 MAG lub SIRIO MICRO 30 MAG ew. President Virginia 50cm zasięg pewnie mniejszy nie będzie a przybędzie łatwość montażu?
kleofas
Posty: 42
Rejestracja: 2015-01-16, 11:52
Znak/ranga: 161BD722
Lokalizacja: KO10AB

Re: Zasięg w trasie

Post autor: kleofas »

^^^
Hmm, na metrówkach powinno być lepiej ale na ASQ to tak może być. Jak chcesz zminimalizować anteny a koszty nie są problemem to do Twoich celów może mobilowe PMR, Hasan zrobił fajny eksperyment prawny: http://konektor5000.pl/index.php?p3579, ... idland-gb1" onclick="window.open(this.href);return false;
Zasięg będzie porównywalny ale antena mikroskopijna
PS na CB antenki < 1m to zasięg wzroku (cirka about) na waszych asq
sebak11
Posty: 21
Rejestracja: 2018-04-01, 20:05

Zasięg w trasie

Post autor: sebak11 »

Czytając posty innych użytkowników to mają większy zasięg, nawet dwukrotnie, 5 km to wydaje się minimum. Chyba, że w większości to ściemnianie albo nieumiejętne określanie odległości. Metrowa antena na mobilu to chyba max. co można w miarę wygodnie montować i użytkować. A jak czytam na 0,5 m Sirio 2 km to pewnik, pytanie po co te baty? Ciekawy ten PMR na antenie zewnętrznej. Myślisz, że będzie większy zasięg? PMR to tylko 0,5W a CB 4W. Chyba że sama częstotliwość ma tu znaczenie.
Mamy też w autach awaryjnie PMR Motorola T80 extreme (używamy ich docelowo na kempingach) ale tu zasięg jest dużo bardziej ograniczony, nie wiem czy udaje się osiągnąć czysty odbiór na dystansie większym niż 300m.
Koszty nie są najważniejsze. Są inne sposoby na zwiększenie zasięgu?
Awatar użytkownika
maraft1
Posty: 386
Rejestracja: 2011-01-11, 19:51
Znak/ranga: 161CB44
Lokalizacja: LUBLIN

Re: Zasięg w trasie

Post autor: maraft1 »

Częstotliwość też ma znaczenie, do pmr antena ćwiartka to ok 20 cm a dla "cb" 2,5m.
]
AntekPabianice
Posty: 6654
Rejestracja: 2011-11-20, 20:42
Znak/ranga: 161CBF131
Lokalizacja: JO91QP
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Zasięg w trasie

Post autor: AntekPabianice »

sebak11 pisze:PMR to tylko 0,5W a CB 4W. Chyba że sama częstotliwość ma tu znaczenie.
Dokładnie. Inne pasmo, inną długość fali.
sebak11 pisze:Mamy też w autach awaryjnie PMR Motorola T80 extreme (używamy ich docelowo na kempingach) ale tu zasięg jest dużo bardziej ograniczony, nie wiem czy udaje się osiągnąć czysty odbiór na dystansie większym niż 300m.
T80 to radia ręczne z krótką antena. Tu sama antena jest mało skuteczna że względu na przeciwwagę, którą jest ciało człowieka. Taka antena z dobrą przeciwwagą będzie działać znacznie lepiej, niż w ręczniaku, a co dopiero znacznie dłuższa.
Ekipa KONEKTOR
MOJE RADIO...
"Nie wie, bo ma muszki w oczach - wyjaśniał Orr z przesadną cierpliwościa - Jak może zobaczyć, że ma muszki w oczach, skoro ma muszki w oczach?"
161CBF131/SQ7AIS
shibby
Posty: 33
Rejestracja: 2018-11-04, 19:44
Lokalizacja: Słubice

Zasięg w trasie

Post autor: shibby »

Wydaje mi się, że wasze problemy z zasięgiem na cb mogą być spowodowane dużymi zakłóceniami z samych samochodów. Coś mocno sieje i asc wycina te zakłócenia.
Ja bym sprawdził jak jest na wyłączonym asc. Jak mocno trzeba ręcznie skręcić sql.
Awatar użytkownika
maraft1
Posty: 386
Rejestracja: 2011-01-11, 19:51
Znak/ranga: 161CB44
Lokalizacja: LUBLIN

Re: Zasięg w trasie

Post autor: maraft1 »

Jeszcze dodajmy warunki atmosferyczne, prope i inne. Jeżdżę jedna trasą i raz słyszę automatyczną stację reklamową z dk19 w Lublinie a raz już jej nie słychać albo się lekko wcina tylko. Innym razem słyszę ją jeszcze przez całe miasto na drugim końcu.
]
kleofas
Posty: 42
Rejestracja: 2015-01-16, 11:52
Znak/ranga: 161BD722
Lokalizacja: KO10AB

Zasięg w trasie

Post autor: kleofas »

Propa na tych dystansach ma jedynie znaczenie w sensie zakłóceń od stacji DXowych;
na 70cm efektywność moc/rozmiar anten/zasięg jest nieporównywalna. Na mobilowej antenie dwupasmowej 1m długości (UHF+VHF) zasięgi do przemienników rzędu 100km, na simpleksie 20-40km to standard (oczywiście poza miastem) -moce rzędu 5-10W;
Moja metrówka do CB (AS100 na magnesie) jest także kapryśna - przemiennik 11m słyszę w lesie >70km na 5S, natomiast na trasie bywa, że nie słyszę mobili z kilku km.
kleofas
Posty: 42
Rejestracja: 2015-01-16, 11:52
Znak/ranga: 161BD722
Lokalizacja: KO10AB

Zasięg w trasie

Post autor: kleofas »

nie mogę już edytować, znalazłem w innym wątku:
161DKC997 pisze:Witam, szczerze mówiąc to PRODUCENCI mają bujną wyobraźnie co do zasięgów tych PMR-ek, z własnej praktyki to maksymalny zasięg przy 0,5w do 1km żeby się dogadać i to nie zawsze.
Ale ja robiłem testy swojego UV-82 który ma zakres PMR to przy 1W i antenie stacjonarnej, nawiązałem łączność na 25km raporty to 5,8-9, kolega miał taki sam sprzęt jak ja.Przy 4W raport 5,9
czyli wniosek z tego to PMR jest lepsze niż CB radio ze względu kosztów i jakości łączności .
I tu jest podstawowy problem PMR ograniczają uwarunkowania prawne czyli nie można zmieniać anten i zwiększać mocy powyżej 0,5W a CB radio mimo ma 4W to zasięg jest kiepski nawet przy antenie stacjonarne(do 30-40km przy 4W)
I może koledzy wiedzą dlaczego prawo tak ogranicza PMR-ki jak wiadomo że przy zwiększeniu minimalnym mocy i zmianie anteny to jest lepsze niż CB radio
podsumowując: świński ogonek na PMR da tyle co ML145 na CB
może kol. Hasan testował te Team Micro?
Awatar użytkownika
161PGN590
Posty: 169
Rejestracja: 2017-07-20, 08:12
Znak/ranga: 161PGN590

Re: Zasięg w trasie

Post autor: 161PGN590 »

sebak11 pisze:Przepraszam jeśli zakładam wątek w złym dziale.
Jeździmy na 2 mobile - pierwszy z Taylor III + Sirio Omega 27 Black MAG 125, drugi Bill + Sirio AS100 na podstawie 125mm. Oba zestawy prawie nowe kupione w konektor5000, oba w miarę dobrze wyregulowane - SWR od 1,1 do 1,4 przy czym kanały 1-20 z SWR 1,1 i rozmawiamy w tym przedziale, głownie kanał 14 i 15 w AM. Odbiór bardzo czysty, jakość wysoka ale... zasięg wydaje mi się jakiś trochę za mały. Na autostradzie 2-2,5 km licząc po słupkach. Wystarczy żeby jedno auto zjechało na moment na parking, robi się 5 km straty i już się nie słychać. Fakt jeździmy na ASC dla wygody. Jak ręcznie bawię się squelchem to słyszę nawoływania szwagra ale on słyszy mnie dopiero z tych 2-2,5 km.
Czy to kwestia automatyki i wygody ASC? Czy może coś robimy nie tak?
Racjonalna antena CB moim zdaniem powinna mierzyć minimum 1,5 m. Wtedy zasięg w trasie będzie pewny na około 10 km. Tak małe anteny, jakie macie obecnie, mogą zapewnić Wam zasięg do 5 km przy sprzyjających warunkach terenowych. Co do zasięgu na 2 km, cóż, może to wina ASQ, zakłóceń np. ze stacji benzynowej skoro robicie postoje na autostradach, czy po prostu długości anteny.
AntekPabianice
Posty: 6654
Rejestracja: 2011-11-20, 20:42
Znak/ranga: 161CBF131
Lokalizacja: JO91QP
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Zasięg w trasie

Post autor: AntekPabianice »

sebak11, a jaki macie poziom zakłóceń na otwartym squelch?
Ekipa KONEKTOR
MOJE RADIO...
"Nie wie, bo ma muszki w oczach - wyjaśniał Orr z przesadną cierpliwościa - Jak może zobaczyć, że ma muszki w oczach, skoro ma muszki w oczach?"
161CBF131/SQ7AIS
Mati43
Posty: 259
Rejestracja: 2013-02-04, 16:26
Lokalizacja: Chwilowo Poznań

Re: Zasięg w trasie

Post autor: Mati43 »

161PGN590 pisze:
sebak11 pisze:Przepraszam jeśli zakładam wątek w złym dziale.
Jeździmy na 2 mobile - pierwszy z Taylor III + Sirio Omega 27 Black MAG 125, drugi Bill + Sirio AS100 na podstawie 125mm. Oba zestawy prawie nowe kupione w konektor5000, oba w miarę dobrze wyregulowane - SWR od 1,1 do 1,4 przy czym kanały 1-20 z SWR 1,1 i rozmawiamy w tym przedziale, głownie kanał 14 i 15 w AM. Odbiór bardzo czysty, jakość wysoka ale... zasięg wydaje mi się jakiś trochę za mały. Na autostradzie 2-2,5 km licząc po słupkach. Wystarczy żeby jedno auto zjechało na moment na parking, robi się 5 km straty i już się nie słychać. Fakt jeździmy na ASC dla wygody. Jak ręcznie bawię się squelchem to słyszę nawoływania szwagra ale on słyszy mnie dopiero z tych 2-2,5 km.
Czy to kwestia automatyki i wygody ASC? Czy może coś robimy nie tak?
Racjonalna antena CB moim zdaniem powinna mierzyć minimum 1,5 m. Wtedy zasięg w trasie będzie pewny na około 10 km. Tak małe anteny, jakie macie obecnie, mogą zapewnić Wam zasięg do 5 km przy sprzyjających warunkach terenowych. Co do zasięgu na 2 km, cóż, może to wina ASQ, zakłóceń np. ze stacji benzynowej skoro robicie postoje na autostradach, czy po prostu długości anteny.
BZdura, nie ma czegoś takiego jak PEWNY zasięg. To nie telefon. Od lat jeżdżę z Kenwoodem ts 480 i MW4000 i wierz lub nie ale raz mam 5km raz 30km zasięgu nawet ze swoją stacją bazową gdzie jest FTDX1200 i Mantowa na 13m maszcie. Na zasięg ma wiele czynników wpływ.
Baza: Yaesu Ft DX1200 + Mantova sigma Turbo 5/8
Mobil MB: Kenwood TS 480+sirio Megawat 4000
Mobil G.Vitara:At 6666 + Wa 27
Mobil Jeep YJ: At6666+Wa 27
Awatar użytkownika
161PGN590
Posty: 169
Rejestracja: 2017-07-20, 08:12
Znak/ranga: 161PGN590

Zasięg w trasie

Post autor: 161PGN590 »

Z moich natomiast doświadczeń wynika, że dwie anteny o długości co najmniej 1,5 m słyszą się w trasie, w tym na autostradzie - o czym w wątku, gdzie nie ma żadnych większych przeszkód, w odległości 10 km, z wyłączeniem ekstremalnych przypadków, jak np. wjazd pod stację benzynową lub w inne miejsce o bardo dużych zakłóceniach, kiedy jedna ze stacji traci w ten sposób zasięg.

Trudno mi uwierzyć, że nadajniki, o jakich napisałeś, z tak dużą mocą i przy założeniu, że jedna stacja jest bazowa, słyszą się w normalnych warunkach na odległości 5 km. Znowu wyłączam tutaj ekstremalne przypadki, jak np. wjazd pod stację benzynową, czy parking podziemny, bo nie mówimy tu o takich przypadkach, tylko o normalnym użytkowaniu w trasie. Ale cóż, człowiek uczy się przez całe życie i zawsze coś może go zaskoczyć ;-)

Oczywiście, nie ma czegoś takiego jak pewny zasięg, który bezwarunkowo zagwarantuje nam komunikację na danej odległości (patrz np. ekstremalne przypadki, o jakich wskazałem wyżej). Jednak według mnie możemy określić z dużym prawdopodobieństwem, jakie możliwości dają nam poszczególne anteny przy normalnym użytkowaniu. To, że np. raz nie uda się nawiązać łączności nie znaczy, że w kolejnych 10 przypadkach łączność ta będzie bezproblemowa i chyba o to tutaj chodzi, jeżeli oceniamy pracę poszczególnych anten.

Przy ocenie zasięgu jednej anteny zakładam, że druga posiada co najmniej te same parametry.
ODPOWIEDZ

Wróć do „President”