Montaż anteny w aucie terenowym- problem z SWR

Tutaj, możecie zadawać pytania związane z wykonaniem naprawy, przeróbki, instalacji itp.
(tutaj nie pytamy o zakup radia/anteny!)

Moderatorzy: Hasan-Łódź, Krecik, Moderator

mendelmax
Posty: 12
Rejestracja: 2013-06-20, 15:49
Lokalizacja: Mikołów

Montaż anteny w aucie terenowym- problem z SWR

Post autor: mendelmax »

Witam wszystkich serdecznie

Od pewnego czasu studiuję forum w poszukiwaniu odpowiedzi, niemniej jakoś nie jestem w stanie nic znaleźć w kwestii rozwiązania mojego problemu. Liczę na waszą pomoc, gdyż jakkolwiek jestem dość pozbierany w kwestii mechaniki, to o radiokomunikacji wiem tyle co nic...

Szykuję auto terenowe (Suzuki Jimny) do wakacyjnej wyprawy. Ponieważ jedziemy kolumną aut, potrzebne jest mi CB radio.

Jakkolwiek wiem, że najlepszy jest montaż na dachu, to jednak w mojej sytuacji to odpada- po pierwsze gałęzie będą stale odginać antenę, po drugie docelowo na dachu ma być bagażnik wyprawowy, który zajmie całą powierzchnię.

W związku z tym padło na montaż na tylnej klapie, zaraz obok koła zapasowego. Zasięg nie ma wielkiego znaczenia, chodzi tylko o czystą rozmowę w kolumnie, na dystansie kilkuset metrów.
Chodzi o uzyskanie mniej więcej czegoś takiego
Obrazek

Aby przetestować tą lokalizację bez wiercenia w ciemno dziur w karoserii postanowiłem kupić antenę magnetyczną MIDLAND LC-65. Założyłem ją na klapę, "złamałem" pod kątem circa 90* i przystąpiłem do mierzenia SWR a tu ZONK- współczynnik SWR waha się między 5 a 8. Ta sama antena przełożona na dach daje piękne 1.1-1.2.

I teraz pytanie- czy problem leży w tym, że klapa nie jest połączona elektrycznie z podstawą anteny i tym samym odbija jej promieniowanie? Dodam, że cewka anteny jest faktycznie face-to-face z blachą. Czy jeśli w takim razie zamontuję w tym samym miejscu antenę na stałe to SWR będzie do ogarnięcia?

Gdyby miało to jakiekolwiek znaczenie, używam radia Uniden 520

Bardzo proszę o rady, został mi tylko miesiąc a jeszcze cała masa przygotowań do zrealizowania :(
Awatar użytkownika
zajec
Posty: 153
Rejestracja: 2013-01-11, 20:51
Lokalizacja: Łódź / Tomaszów Maz.

Post autor: zajec »

raczej będzie ciężko ją wystroić... cewka jest całkowicie przesłonięta blachą... może pomyśl nad montażem anteny na przednim błotniku? często widziałem taki montaż na autach terenowych i wszystko działało...
President Wilson ASC
Sirtel Santiago 1200 / WA-27 / Sirio ML-145
Bearcat ESP-12
Mic WM61a + płytka by Mayor7
W odwodzie Alan 109, omega27...
Awatar użytkownika
Ferbus
Posty: 6215
Rejestracja: 2010-05-02, 11:43
Znak/ranga: 161CBF096
Lokalizacja: KO02LH

Post autor: Ferbus »

Tylko zmiana miejsca montażu anteny pomoże w tym wypadku. Nie ma szans na sensowne zestrojenie anteny w tym miejscu, o pracy anteny już nie wspominam.
Saab 9-3 SC: Johnny III ASC + CTE Alan SL / President Ohio na relingu + Motorola RSN 4001a
Astra H: Uniden 520 + Sirio AS100
W zapasie: 2m drutu by RM Italy, Midland ML-145, Lemm AT71, Lemm AT1500, SS600, Pirat.
Awatar użytkownika
DR-DM
Posty: 1764
Rejestracja: 2011-10-31, 00:32
Lokalizacja: Osielec / JN99VQ

Post autor: DR-DM »

mendelmax pisze:współczynnik SWR waha się między 5 a 8
A i końcówkę mocy można spalić.
Mobil
CB: JMC Supercom 400 / RSN4001A / Turbo 2000

UKF: Yaesu FT-7800, Yaesu FT-2500M, Yaesu VX-6 / Yagi DK7ZB 2m/70cm 4+5 el., MA-1300, HB9CV, SG-7900, CA285L
KF: Kacper II, KPO DX5000 v6 / LW 20,5 m
mendelmax
Posty: 12
Rejestracja: 2013-06-20, 15:49
Lokalizacja: Mikołów

Post autor: mendelmax »

Serdeczne dzięki za odpowiedź, choć nie pocieszyliście mnie wcale ;-)

A jeśli zdecydowałbym się jednak na dach, skrajnie z tyłu, to jak wpłynie na to założenie stalowego bagażnika dachowego? Bo wtedy jeśli dobrze rozumiem, znowu wstawię klatkę Faraday'a przed cewkę i będzie lipa?

Czy w ogóle mam rozumieć, że kluczowym punktem jest cewka i to ona powinna przede wszystkim być odsłonięta? Bo rozważam zamocowanie anteny na kole zapasowym, w taki sposób, żeby cewka była "w oknie", a bat przechodził ponad linię dachu. Macie jakieś doświadczenia w tej kwestii?

O takie coś biega:
Obrazek
Awatar użytkownika
jmaniek
Posty: 1307
Rejestracja: 2011-04-23, 09:00
Lokalizacja: Mielec

Post autor: jmaniek »

A gdybyś zamontował President WA-27 na uchwycie na masce lub w dziurze w błotniku przednim ? ;-) Do terenowego auta jak znalazł możesz walić po gałęziach nic jej się nie stanie. Znajomy swego czasu miał Toyotę Land Cruiser off-roadową i miał tak właśnie w przednim błotniku Lemma AT-72.
Awatar użytkownika
tery
Posty: 217
Rejestracja: 2010-11-08, 22:38
Lokalizacja: z laptopa

Post autor: tery »

mendelmax Czy tylne drzwi mają połączenie z masą pojazdu?
Awatar użytkownika
Anomad
Posty: 30
Rejestracja: 2011-07-08, 08:53
Lokalizacja: Podkowa Leśna

Post autor: Anomad »

Tak jak pisali koledzy, taki umiejscowienie anteny nie ma racji bytu i możesz jedynie spalić końcówkę mocy w radiu.
Na pewno musisz zmienić miejsce montażu anteny. Dach oczywiście będzie najlepszy. Ale jeśli masz zamiar założyć bagażnik dachowy, to najlepszym rozwiązaniem będzie montaż właśnie do bagażnika.
Ja z anten polecam Thunderpole Orbitor CL. 170 cm i nie buja się tak ja WA-27. Popsuć też trudno :).
Mobil: CRE 8900 + Thunderpole Orbitor HD Centre Load + Uniden ESP-12 + Densei EC-2012 tuning
mendelmax
Posty: 12
Rejestracja: 2013-06-20, 15:49
Lokalizacja: Mikołów

Post autor: mendelmax »

Klapa chyba ma masę, aczkolwiek może ona nie być najwyższych lotów, bo jest tylko światło postojowe w klapie. Sprawdzę to dziś miernikiem.

Anomad, problem z mocowaniem na bagażniku jest taki, że będzie jeszcze wyżej, więc znowu dochodzą problemy z parkingami podziemnymi etc. Nawet w garażu swoim własnym mam problem, bo po podniesieniu auta i wsadzeniu większych opon do sufitu zostało mi jakieś 30cm.
Awatar użytkownika
Anomad
Posty: 30
Rejestracja: 2011-07-08, 08:53
Lokalizacja: Podkowa Leśna

Post autor: Anomad »

Zdaje sobie sprawę że wysoki samochód plus antena jest problemem. Na moim drugim aucie KIA Carnival mam tego Thunderpole'a na magnesie plus szybkozłączka. Przed wjazdem na parking muszę się zatrzymać i jednym ruchem ściągam antenę. Inaczej się nie da niestety.
A w domu na montaż czeka antenka 270 cm :).
Mobil: CRE 8900 + Thunderpole Orbitor HD Centre Load + Uniden ESP-12 + Densei EC-2012 tuning
mendelmax
Posty: 12
Rejestracja: 2013-06-20, 15:49
Lokalizacja: Mikołów

Post autor: mendelmax »

To teraz wyobraź sobie, że Carnival ma 170 cm a ja mam 180 cm bez bagażnika dachowego i relingów ;) Bagażnik to będzie dodatkowe co najmniej 20 cm, czyli już 2m... I do tego jeszcze antena? Nie ma chyba takiej opcji :-/ Garaż to tam jeszcze pół biedy, bo to tylko problem rano i wieczorem, ale w terenie bym musiał ją mieć stale położoną, albo wyskakiwać z auta przed każdym niższym konarem, co z kolei traci nieco sens.

Zaczynam się zastanawiać nad jeszcze jedną opcją- szybkozłączka na kablu i na stałe jakaś antenka w kiepskim miejscu (np. ta klapa nieszczęsna) do rozmów w kolumnie na wyprawie, żeby zasięg był dosłownie kilkaset metrów, a na trasy antenka magnetyczna na dach.

No po prostu nie mam pojęcia jak to ugryźć...
Awatar użytkownika
zajec
Posty: 153
Rejestracja: 2013-01-11, 20:51
Lokalizacja: Łódź / Tomaszów Maz.

Post autor: zajec »

myślę, że niepotrzebnie upierasz się na tą klapę. Przecież już dwa razy wspomniano o montażu w dziurce na przednim błotniku. Jest to bardzo często spotykany montaż w autach terenowych.
Przy montażu na klapie, będziesz miał problem z swr, a więc za wiele nie pogadasz, nawet w kolumnie - po prostu spalisz końcówkę mocy i zostanie Ci tylko słuchanie co inni mają do powiedzenia :)
Montując antenę w błotniku przednim, będziesz mógł pokusić się nawet o 2m "bat" (np. wa-27).
Oczywiście zrobisz jak uważasz, ale zastanów się nad tym dobrze...
President Wilson ASC
Sirtel Santiago 1200 / WA-27 / Sirio ML-145
Bearcat ESP-12
Mic WM61a + płytka by Mayor7
W odwodzie Alan 109, omega27...
Awatar użytkownika
olo_r
Posty: 4214
Rejestracja: 2012-12-16, 23:05
Lokalizacja: KO02LF

Post autor: olo_r »

mendelmax pisze:o czystą rozmowę w kolumnie, na dystansie kilkuset metrów.
To wystarczy FM i konwojówka jakaś. A ja ostatno w jepie widziałem WA-27 z tyłu gdziś do zdezraka miał koleś podpiętą.
Mobil: GENERAL ELECTRIC 3-5804C+Sirio CB MINI-MAG 27
http://www.cbmuseum.nl/General_Electric.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Baza: YAESU FT-857 + wire na dwóch wędkach + unun 9:1 + ATU
Awatar użytkownika
zajec
Posty: 153
Rejestracja: 2013-01-11, 20:51
Lokalizacja: Łódź / Tomaszów Maz.

Post autor: zajec »

różne "kwiatki" to i ja widziałem... Jak np. Sirio ML-145 na oryginalnym magnesie, postawiona na przednim zderzaku przy prawej lampie w jakiejś pół-terenówce :)
Była całkiem pokaźnych gabarytów, więc i ta antenka wyglądała na tle auta jak drobniutki kikutek :)
President Wilson ASC
Sirtel Santiago 1200 / WA-27 / Sirio ML-145
Bearcat ESP-12
Mic WM61a + płytka by Mayor7
W odwodzie Alan 109, omega27...
Awatar użytkownika
SP9
Posty: 8032
Rejestracja: 2011-05-22, 13:01
Lokalizacja: NH

Post autor: SP9 »

Nie dziwię się ze są problemy, montaż fatalny, antena na dach i będzie OK
FT 450D, FT 7800E, FT 857D, VX6
Moonraker GP-2500, Lafayette MA 1500
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kącik techniczny------tylko naprawy , modyfikacje i porady co,gdzie i jak zamontować.”