BEHRINGER SHARK FBQ100

Dyskusje na temat mikrofonów i ich przeróbek

Moderatorzy: Hasan-Łódź, Krecik, Moderator

Awatar użytkownika
tarnus
Posty: 1699
Rejestracja: 2009-07-24, 14:38
Lokalizacja: Mobilek

Re: BEHRINGER SHARK FBQ100

Post autor: tarnus »

januwojt pisze:Kompletnie nie o to mi chodziło . Dodam tylko , że jak realnie jesteś w stanie uzyskać szerokość 4 khz audio w CB to chylę czoła. Co do dynamiki , to po to jest bramka aby eliminowała tło , a więc minimalnie poszerzała realną dynamikę , a nie wyliczoną . Tej wyliczonej w/g Ciebie nigdy nie uzyskasz , chyba że w komorze bezechowej . Po za tym jak się idzie w jakość audio , to nie kompresuje się sygnału, aby dynamikę pozostawić możliwie najszerszą , to z kolei powoduje , że TRX 100-watowy , nie uzyska tej mocy , przeważnie udaje się połowę jego nominalnej mocy uzyskać .
Mylisz pojęcia.
Bramka szumowa absolutnie nie służy do poszerzania dynamiki. Wręcz przeciwnie, zmniejsza zakres użyteczny, czyli zmniejsza dynamikę. Najsłabsze sygnały (tło, szept itp) zostają przecież wycięte. Załóżmy że poziom tła wynosi do 5dB. Tak więc z dostępnego zakresu np. 0-40dB pozostaje ci realnie po odcięciu tego tła zakres 5-40dB, czyli z dynamiki 40dB zrobiła ci się dynamika 35dB.
Dynamika to zakres od-do jakiejś wartości. Może to być temperatura, ciśnienie, moc, napięcie, machanie ręką, i co tam jeszcze chcesz. Dynamika toru nadawczego w SSB jest dokładnie taka jak zakres mocy wyjściowej od-do, w szczytach a nie w mocy nominalnej, czyli od braku wysterowania do maksimum wysterowania. A w jaki sposób zapełnisz ta przestrzeń od-do, to już zupełnie co innego i z dynamiką nie ma nic wspólnego jak próbujesz sugerować.
Niczego tu nie trzeba liczyć. Takie rzeczy się po prostu wie.

Nie pisz o tym po co kompresuje się sygnał i jakie są tego skutki, bo nie o tym tu mowa.
Sprawa dotyczy dynamiki, bo takiego pojęcia nieprawidłowo użyłeś.

Natomiast wracając do filtrów SSB w CB, to niestety ale tak właśnie jest, że pasmo dochodzi do 4kHz, gdyż pasmo przenoszenia w torze nadawczym SSB w głównej mierze zależne jest od rodzaju zastosowanego filtru. Filtry 10M4D mają pasmo przenoszenia +-2kHz/6dB, czyli 4kHz.
Awatar użytkownika
januwojt
Posty: 2236
Rejestracja: 2010-01-20, 15:33
Znak/ranga: SQ9ORF
Lokalizacja: Trzebinia

BEHRINGER SHARK FBQ100

Post autor: januwojt »

Wiem co to dynamika (różnica między najniższym możliwym poziomem a najwyższym możliwym do uzyskania bez zniekształceń), wiem co to kompresja ( wyrównanie poziomu najniższego poziomu z najwyższym celem uzyskania najwyższego średniego poziomu) .
O kompresji napisałem tylko dlatego , że Ty sam nawiązałeś do niej na końcu przedostatniego postu. Odniosę się tylko do szerokości audio TX . Skoro jak piszesz szerokość ta wynosi realne 4 khz to czemu tytułowa skrzynka z dynamicznym mikrofonem podpięta pod CB (Superstar 3900N i Anytone -5555N) brzmiała , albo nie brzmiała ani odrobinę tak dobrze jak na radiu TS-590S i to pomimo różnych trików dopasowujących ? Nie zgodzę się też z twierdzeniem , że bramka działa nikczemnie na poziom dynamiki . Przy prawidłowym mikrofonowaniu , czyli maks 5 cm usta od mikrofonu , Pop Filter , każde najmniejsze tchnienie otwiera dobrze ustawioną bramkę , natomiast nawet dobrze słyszalny wentylator z komputera pod biurkiem ani na jotę nie zakłóci modulacji , natomiast przy otwartej/wyłączonej bramce ten wentylator jest słyszalny bardzo dobrze . Przecież ten wentylator nie wycięty przez bramkę odbiera nam kilka decybeli dynamiki , tworząc paskudne tło.
Awatar użytkownika
tarnus
Posty: 1699
Rejestracja: 2009-07-24, 14:38
Lokalizacja: Mobilek

BEHRINGER SHARK FBQ100

Post autor: tarnus »

Przypominam twoje wcześniejsze wypowiedzi, bo widzę że coś tam doczytałeś miedzy czasie i teraz owijasz w bawełnę niczym wprawny polityk który przegrywa właśnie wybory.

"Większość CB ma zakres 300-2500 Hz i dość marną dynamiką"

"Co do dynamiki , to po to jest bramka aby eliminowała tło , a więc minimalnie poszerzała realną dynamikę"

"Nie zgodzę się też z twierdzeniem , że bramka działa nikczemnie na poziom dynamiki"

To były przecież twoje słowa.

Zastanów się dobrze nad tym co napisałeś, to co zacytowałem powyżej, bo to są herezje.
Sam w końcu przyznałeś, cytuję "Wiem co to dynamika (różnica między najniższym możliwym poziomem a najwyższym możliwym do uzyskania bez zniekształceń)"
Mylisz się co do działania bramki szumowej w układzie SSM2166. Popatrz sobie dobrze do PDFa tego układu. Są tam fajne wykresy obrazujące jak to działa. Bramka szumowa jest po to , aby w chwilach przerw w mówieniu nie dopuścić do "wchodzenia" tła. Podczas mówienia, powyżej poziomu jaki sobie ustawisz, wszystko, włącznie z dźwiękiem twojego wentylatora przedostaje się normalnie do toru audio. To nie działa tak jak myślisz, że jak mówisz "aaaaa" to nagle ten układ jakimś cudem filtruje odgłos wentylatora, To że go nie słychać z poziomem takim jak w chwili gdy nic nie mówisz do mikrofonu, wynika zupełnie z innego powodu.
Tym powodem jest kompresor dynamiki w SSM2166. Podczas gdy nic nie mówisz, kompresor wzmacnia wszystkie dochodzące odgłosy z otoczenia do poziomu jaki sobie ustawisz. Np. przy kompresji 5:1 punkt kompresji znajduje się w okolicy -25dB. Tak więc sygnały od -70 do -25dB są wzmacniane, natomiast jest jeszcze coś czego nie wiesz , kompresja w tym układzie działa też od góry, czyli sygnały mocniejsze, powyżej -25dB są tłumione a ty piszesz cytuję "wiem co to kompresja (wyrównanie poziomu najniższego poziomu z najwyższym celem uzyskania najwyższego średniego poziomu)" Im słabsze sygnały, tym mocniej ulegają wzmocnieniu.
Teraz, gdy zaczniesz mówić do mikrofonu, stosunek mocy tych słabych sygnałów do silnych jest na tyle niewielki, że podczas mówienia ich nie słychać. Gdybyś miał wyłączoną kompresję, to podczas gdy nic nie mówisz nie słyszałbyś tych słabych sygnałów. I po to jest bramka szumowa aby w chwilach przerw w mówieniu układ wyłączał się.
Bramka szumowa zmniejsza dynamikę sygnału, bo jak sam wspomniałeś, dynamika to rozpiętość od najsłabszego słyszalnego sygnału do najmocniejszego. Obcięcie tego sygnału, nie ważne, od góry czy od dołu to ograniczenie słyszanych dźwięków, więc wyznaczenie dynamiki należy powtórzyć, od tego poziomu, jakim jest próg działania bramki szumowej.
Nie chce mi się rozpisywać bardziej, ale z tego co widzę nie do końca pojmujesz co i jak, chociaż coś doczytałeś więc idzie w dobrym kierunku.
Awatar użytkownika
januwojt
Posty: 2236
Rejestracja: 2010-01-20, 15:33
Znak/ranga: SQ9ORF
Lokalizacja: Trzebinia

BEHRINGER SHARK FBQ100

Post autor: januwojt »

Po pierwsze pisząc o bramce miałem na myśli tytułowe urządzenie do którego ma się nijak układzik SSM2166 . Ja testowałem jego poprzednika czyli SHARK DSP-110 (niczym się nie różniącego od tytułowego) . Nie będę się z Panem spierał panie profesorze, bo z bicia teoretycznej piany nie mam z Tobą szans . Działanie bramki tego Behringera to lata świetlne od prostego SSM-a . To o czym ja napisałem to nie teoria wyliczona do ćwierć decybela , tylko realne wrażenia z działania Sharka - ustawiona bramka i wyłączona kompresja . Z dynamicznym mikrofonem działa super (zresztą jedna ze stacji używa do dziś Sharka DSP 110 w mojej okolicy z Rode Procasterem , tego Sharka którego ja miałem , ktoś kto mieszka w mojej okolicy wie o której stacji mówię z Olkusza ) . Nawet bramka z urządzenia DBX-286A się poddała przy Behringerze (mimo że jest to urządzenie dwa razy droższe), aczkolwiek pozostałe funkcje w DBX działają świetnie .
To co ty opisujesz to znam na pamięć , ponieważ mam dwa mikrofony używane na co dzień przy Kenwoodach na SSM2166 i doskonale wiem jak działają i jakość działania ich bramek ma się nijak do tytułowej bramki i działa mało inteligentnie do tego stopnia , że przy większym tle potrafi się z hukiem zamykać i otwierać , a kompresor nie pozwala zapomnieć na modulacji o tle, dlatego wymaga bardzo precyzyjnego ustawiania progu otwarcia bramki , jak i stopnia kompresji (którą najlepiej byłoby wyłączyć, ale całkiem się nie da) . Z mojej strony temat wyczerpany , a nie będę się siłował na wykłady akademickie z Tobą gdyż jestem prostym technikiem elektrykiem z wykształcenia.
Awatar użytkownika
tarnus
Posty: 1699
Rejestracja: 2009-07-24, 14:38
Lokalizacja: Mobilek

BEHRINGER SHARK FBQ100

Post autor: tarnus »

Ja o wodzie ty o lodzie.
Człowieku. Ty mi nie pisz na temat wyższości jakiegoś Boehringera nad SSM2166, bo nie to jest tematem dyskusji. Zasada działania i cel stosowania bramek szumowych we wszystkich układach jest taka sama, różnią się co najwyżej skutecznością.
Ty mi lepiej odpowiedz na pytania, które od początku ci zadaję a na ktore tak unikasz odpowiedzi.
Skąd u ciebie rewelacje o szerokości 500-2500Hz w CB?
Co to jest ta kiepska dynamika toru nadawczego SSB?
Jakim cudem wykastrowanie części widma bramką szumów nie jest jednoznacznie ze zmniejszeniem dynamiki.
Masz tyle odwagi aby udzielić odpowiedzi czy będziesz się uciekał znów do podjazdów o profesorach i wyliczeniach? Tu nie ma nic do liczenia a i wiedza jest na poziomie co najwyżej technicznym, więc powinieneś to ogarniać.
Awatar użytkownika
tarnus
Posty: 1699
Rejestracja: 2009-07-24, 14:38
Lokalizacja: Mobilek

BEHRINGER SHARK FBQ100

Post autor: tarnus »

Proszę bardzo. Pierwsze lepsze CB wstęgowe https://www.youtube.com/watch?v=3GoebCkMZaA" onclick="window.open(this.href);return false;
Pasmo przenoszenia nadajnika 340-3950Hz. Możesz sobie też odsłuchać na swoim KFowym radiu, kogoś kto nadaje z CB. Wystarczy pokręcić gałą w lewo i prawo, i zobaczyć jakie widmo zajmuje.
Jak widzisz niczego nie trzeba liczyć i podawać wzorów, więc nie pusz się po innych forach, tylko jak masz jakieś prywatne wycieczki do powiedzenia to uczyń to tutaj.
Awatar użytkownika
cassiopeia
Posty: 6364
Rejestracja: 2011-03-26, 23:06
Znak/ranga: 161CBF081
Lokalizacja: Kalisz - najstarsze miasto w Polsce
Has thanked: 3 times
Kontakt:

BEHRINGER SHARK FBQ100

Post autor: cassiopeia »

To skad biora sie az tak slyszalne roznice? Ze podpinajac behringera pod cb nie slychac tego tak jak by sie podpielo pod radio kf?
NIEZNAJOMOŚĆ PRAWA SZKODZI

-.-. .- ... ... .. --- .--. . .. .-
Awatar użytkownika
tarnus
Posty: 1699
Rejestracja: 2009-07-24, 14:38
Lokalizacja: Mobilek

BEHRINGER SHARK FBQ100

Post autor: tarnus »

Radia CB to proste konstrukcje. Modulator prosty, układy formowania prymitywne. Wszystko to wprowadza zniekształcenia, sztucznie niby zawęża się pasmo podbijając centralny zakres częstotliwości,co działa poprawnie tylko ze słabszymi dzwiękami, ale to ma krótkie nogi i skutkuje tym, że radio nadaje i tak w zakresie wynikającym z pasma filtru SSB czyli 4kHz.
Jeżeli do radia doprowadzam czysty ton 1kHz a w widmie sygnału obserwowanym na wyjściu antenowym widzę prążek 1kHz oraz spore prążki 2kHz a nawet 4kHz, to nie ma to prawa dobrze brzmieć.
Awatar użytkownika
januwojt
Posty: 2236
Rejestracja: 2010-01-20, 15:33
Znak/ranga: SQ9ORF
Lokalizacja: Trzebinia

BEHRINGER SHARK FBQ100

Post autor: januwojt »

Stąd u mnie rewelacje , że biorę dowolną instrukcje obsługi CB radia lub dane techniczne i tam widzę jak wół napisane :
http://www.merx.pl/416-radiotelefon-mer ... radio.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zacytowane ze strony z powyższego linku : ,, Pasmo przenoszenia AM/FM: 300 - 3000Hz SSB: 450 - 2500Hz ''
Jak mam interpretować to co jest tam napisane ?? Skoro nawet odczucia słuchowe to potwierdzają ?? I gdzie tam jest te 4 khz ?? w AM/FM mamy niecałe 3 khz , a w SSB ledwo 2,15khz . Nadmienię tylko , że radio z linku cechuje się jakością modulacji powyżej średniej dla radi CB .
Odczucia bramki szumów to są odczucia słuchowe i te jednoznacznie potwierdzają rewelacyjną skuteczność i jakość działania bramki Behringera . Tyle i koniec mojego produkowania się w tym temacie . O jakich wycieczkach mówisz , o tym , że ciężka jest dyskusja z kimś kto chce z Ciebie idiotę i ignoranta zrobić , owszem ciężka . Jak zadałem pytanie w temacie AT-5555N do dziś nie doczekałem się odpowiedzi .
Awatar użytkownika
tarnus
Posty: 1699
Rejestracja: 2009-07-24, 14:38
Lokalizacja: Mobilek

BEHRINGER SHARK FBQ100

Post autor: tarnus »

Już ci wyjaśniam o co chodzi. Tor RF nadajnika CB, czyli od mieszacza włącznie, do filtrów wyjściowych wzmacniacza mocy, ma pasmo przenoszenia takie jak użyty filtr SSB. W radiach CB ten filtr ma przeważnie pasmo 4kHz ze spadkiem 6dB. W radiach KF, zależnie od modelu, występują różne, najczęściej około 2,5kHz. Często jak wiesz, zdarza się, że można przełączać między kilkoma wbudowanymi filtrami o różnych szerokościach, nawet do 6-8kHz. Jest też jeszcze DSP, ale już mniejsza z tym.
Tak więc w efekcie tego, cokolwiek dostarczysz do mieszacza modulującego, taki szeroki kanał częstotliwości zajmie twoje radio, czy to KF czy CB, jaki jest akurat w nim czynny filtr.
A co jest w radiach CB? W radiach CB stosuje się pewien trik aby sztucznie "zawęzić" pasmo. Ale nie działa to skutecznie a zwłaszcza w pewnych sytuacjach.
Jak zobaczysz widmo takiego CB z filtrem 4kHz, podczas normalnej mowy, tak by moc byłą w pełni wysterowana, to zobaczysz, że twój sygnał zajmuje pasmo około 4kHz ale z mocnym podbiciem w okolicach w zakresie około 600-2000Hz. To podbicie realizowane jest w prymitywny sposób w torze mikrofonowym. Właśnie to ten fragment podbicia podawany jest jako pasmo przenoszenia.
Robią to wszyscy producenci CB, po cichu pomijając fakt, że w rzeczywistości, około 10-50% mocy (zależnie od modelu radia oraz czy było w nim kopane czy nie w torze mikrofonowym) trafia i tak do anteny zajmując ten górny fragment od 2 do 4kkHz. I to słychać. To teraz pomyśl co się dzieje gdy podłączasz do CB mikrofon z kompresją. Wtedy to już praktycznie wypełnisz swoją modulacją całe pasmo 4kHz.
Wracając do twoich nieudanych prób z Boehringerem z CB. Jak już wspomniałem wcześniej, głównym powodem porażki jest kiepski układ modulatora, a zwłaszcza wyższa niż w radiach KF nieliniowość całego toru, w efekcie z wielu radiów CB sygnał jest tak paskudny że nie sposób tego nie usłyszeć czy zauważyć porównując z sygnałem z jakiegoś dobrego radia KF.
No to jest już odpowiedź. Przecież im szersze pasmo częstotliwości, tym bardziej uchwytne są przez ucho wszelkie niedoskonałości, czyli zniekształcenia nadawanego sygnału.
Masz już odpowiedź?
Ale jest też drug sprawa. To właśnie to nieszczęsne podbicie w zakresie około 600-2000Hz. Aby w pełni wykorzystać walory Boehringera przy próbach essb, w pierwszej kolejności powinieneś zmierzyć, w jakim zakresie częstotliwości i z jakim wzmocnieniem występuje to wzmocnienie i dostarczyć do wejścia mikrofonowego CB sygnał stłumiony w tym pasmie o tyle samo ile zmierzyłeś. Dopiero wtedy uzyskasz równomierne pasmo w zakresie 4kHz. Stłumić można na kilka sposobów. Zrobić jakiś filtr albo regulowany korektor samemu albo zastosować fabryczny korektor graficzny.
Oczywiście po takiej korekcji sygnału, średnia wartość napięcia niezbędna do wysterowania w całym paśmie 4kHz wzrośnie, ale nie jest to wiele. Z około np. 30-100mV będzie to po stłumieniu tego podbicia, szacuję, około 100-300mV. Ile dokładnie, trzeba zmierzyć w konkretnym radiu.
Da się to zrobić bez problemu, gdyż wszelkie fabryczne urządzenia z powodzeniem oferują napięcia wyjściowe ze sporym zapasem.
Awatar użytkownika
januwojt
Posty: 2236
Rejestracja: 2010-01-20, 15:33
Znak/ranga: SQ9ORF
Lokalizacja: Trzebinia

BEHRINGER SHARK FBQ100

Post autor: januwojt »

Nie mogę się oprzeć przed napisaniem ,, A nie mówiłem ? ""
Co mi z szerokiego filtra , jak reszta radia tłumi krańce pasma i jesteśmy w punkcie wyjścia . Można by ewentualnie się pobawić jak gdzieś sugerował Majster od Tapet , pominąć układ m.cz w radiu i wejść sygnałem w od razu modulator. Na wejście mikrofonowe mogę wpuścić i jeszcze większe napięcie , tylko co z tym radio zrobi i jak to przyjmie ?
Awatar użytkownika
tarnus
Posty: 1699
Rejestracja: 2009-07-24, 14:38
Lokalizacja: Mobilek

BEHRINGER SHARK FBQ100

Post autor: tarnus »

Ależ w CB masz dostępne pasmo 4kHz na gnieździe mikrofonowym. Wystarczy tylko chcieć i wiedzieć co trzeba zrobić by to wykorzystać. To jest tylko podbicie aby udawało węższe pasmo i działa jako tako przy średnim wysterowaniu ale przy pełnym już wcale tak nie jest. Dowodem jest na to film który wcześniej pokazałem.
Ja wchodziłem w moim IC-737A niemal wprost na modulator (było fabrycznie na tylnej ściance) z moim mikrofonem na SSM2166. Wiele dni spędziłem na pomiarach tego wejścia i oglądaniu co jest na wyjściu antenowym oraz dopasowaniu do niego SSM2166. Innym ważnym tematem było dopasowanie odpowiedniej wkładki do SSM2166. Padło na starą wkładkę z telefonu Kapsh NMT którą umieściłem w komorze rezonansowe. Znów ściąganie charakterystyk komory i wkładki, dopasowanie całości do SSM2166. Ostatecznie wyszło coś, co szło to excellent. Nasza stacja klubowa miała wtedy niemal identyczny IC-736 więc ten mikrofon tam pasował bez dodatkowych zabiegów poza skorygowaniem napięcia na wyjściu. Do tego jeszcze było odpowiednie QRO i porządne anteny. Podczas któregoś CQWW Contest jak pożyczyłem ten mikrofon na czas zawodów do klubu, byliśmy uważani za stacje z najlepszym audio.
Ty błądziłeś, zwalałeś winę na jakąś magiczną słabą dynamikę toru nadawczego w SSB, co wcale nie jest tym co myślisz, a wystarczyło tylko trochę poczytać zrozumieć i pokombinować.
W CB są fatalne mieszacz oraz cały tor mikrofonowy, przez co stosowanie Boehringera mija się z celem. Ale nie jakaś dynamika jak pisałeś :-) O to poszła dyskusja.
Awatar użytkownika
tarnus
Posty: 1699
Rejestracja: 2009-07-24, 14:38
Lokalizacja: Mobilek

BEHRINGER SHARK FBQ100

Post autor: tarnus »

januwojt pisze:Skoro nawet odczucia słuchowe to potwierdzają ?? I gdzie tam jest te 4 khz ??
Tu słychać i widać :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=38-AlO6b7BA" onclick="window.open(this.href);return false;
Sam Kenwood mimo wyłączenia w nim filtrów oraz seperator sprzęgający wyjście audio Kenwooda z wejściem karty muzycznej w komputerz akurat też zawężają pasmo do 4kHz. Normalnie nie byłoby tego mocnego spadku w okolicach 4kHz, ale to co widać, czyli mimo spadku te 3,5kHz to już wystrarczy.
http://fotoo.pl/show.php?img=990805_pas ... b.jpg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Czyli jest to co pisałem, podbity sygnał w zakresie 200-2500Hz. Każdy producent CB podaje to jako pasmo spadkiem 6dB przez co CB ma "niby" pasmo przenoszenia 2300Hz :mrgreen:

Czekam jeszcze na wyjaśnienia dot. słabej dynamiki toru SSB.

Ps.
Przeciwnie do Ciebie, nie potrzebowałem aż trzech lat na poznanie układów SSM2166/2165... pogromco Ezopa :rofl:
Awatar użytkownika
cassiopeia
Posty: 6364
Rejestracja: 2011-03-26, 23:06
Znak/ranga: 161CBF081
Lokalizacja: Kalisz - najstarsze miasto w Polsce
Has thanked: 3 times
Kontakt:

BEHRINGER SHARK FBQ100

Post autor: cassiopeia »

proszę o prywatne wycieczki nie związane do końca z tym forum o załatwianie poprzez PW jeśli ma się to odbywać na tym podwórku :-/ temat dotyczy behringera i proszę o dyskusję na tym podłożu.
NIEZNAJOMOŚĆ PRAWA SZKODZI

-.-. .- ... ... .. --- .--. . .. .-
Awatar użytkownika
cassiopeia
Posty: 6364
Rejestracja: 2011-03-26, 23:06
Znak/ranga: 161CBF081
Lokalizacja: Kalisz - najstarsze miasto w Polsce
Has thanked: 3 times
Kontakt:

BEHRINGER SHARK FBQ100

Post autor: cassiopeia »

nie będę się powtarzał. jeszcze raz a polecą urlopy
NIEZNAJOMOŚĆ PRAWA SZKODZI

-.-. .- ... ... .. --- .--. . .. .-
ODPOWIEDZ

Wróć do „Mikrofony”