Sirio GL-27 bezmasowa

Moderatorzy: Hasan-Łódź, Krecik, Moderator

Awatar użytkownika
maxthebest
Posty: 248
Rejestracja: 2009-03-11, 08:09
Lokalizacja: Poznań/JO82KJ

Sirio GL-27 bezmasowa

Post autor: maxthebest »

Dziś z racji nadmiaru czasu spróbowałem podłączyć jak w temacie i sprawdzić, jak ta antena zbiera..Tradycyjnie wolne u mnie radio to TTI-770, a porównawczo włączyłem, pracującgo w busie, Johnnego II z Sirio Turbo 1000...No i jestem załamany.. :-( Antena jeszcze nie znalazła się na aucie (Megane CC), a odbiór z niej mnie rozczarował..Byc może niedbale polutowałem wtyk, nie wiem, ale przy obu włączonych radiach, Johnny łapał nawet oddalone sygnały i można było je zrozumieć, podczas gdy TTI tylko szumiało...Czy ktoś miał kiedyś okazję w praktyce zastosować tą bezmasówkę??
1. President Harry II poprawione ASC + Sirtel Gamma 2R w modyfikacji Sirio Twin Car + Octavia II 1.9TDI 137KM powered by V-TECH
2. Lemm 27 + President Ohio + Nissan Micra
3. President Johnny II poprawione ASC + Sirio Turbo 1000 + Opel Vivaro 2.0CDTI
Awatar użytkownika
Skrzydło
Posty: 3066
Rejestracja: 2008-07-30, 19:15
Lokalizacja: JO91AS/ Kalisz
Kontakt:

Post autor: Skrzydło »

Byc może niedbale polutowałem wtyk
weź miernik nie może być przejścia pomiędzy bolcem a obudową :-P (chodzi o wtyczke)
http://www.oiris.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

Więcej sprzętu niż talentu ;-)





Jeżeli używam tego emota :mrgreen: nie znaczy że jestem szydercą jak również nie ma manii wyższości :-)
Cogito ergo sum
Awatar użytkownika
Mobil-Zasada
Posty: 1143
Rejestracja: 2009-10-29, 23:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Mobil-Zasada »

Na innym forum jest obszerny temat o tej antenie. Aby nie robić reklamy prześlę Ci link na PW. Mogę jedynie tutaj napisać, że wg. opinii jednego kolegi anteny "bezmasowe" to rzeczywiście szajs. :)
Auto: Alan 28 + Alan F36 + President Texas
Dom: President Jackson + CS-3 + Motorola 4001A + Sirio Boomerang 27A (działka - stare CTE 5/8, 3 przeciwwagi) - weekendy
Rower: Alan 42MULTI + MIK + oryginalny helikal lub Alan 9 PLUS
Awatar użytkownika
Skrzydło
Posty: 3066
Rejestracja: 2008-07-30, 19:15
Lokalizacja: JO91AS/ Kalisz
Kontakt:

Post autor: Skrzydło »

Mobil-Zasada, skopiuj treść wklej i podaj żrodło .Żaden problem chętnie tez poczytam :mrgreen:
http://www.oiris.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

Więcej sprzętu niż talentu ;-)





Jeżeli używam tego emota :mrgreen: nie znaczy że jestem szydercą jak również nie ma manii wyższości :-)
Cogito ergo sum
Awatar użytkownika
Mobil-Zasada
Posty: 1143
Rejestracja: 2009-10-29, 23:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Mobil-Zasada »

Skoro tak, to skopiuję treść. :)
ya1 pisze:Korzystając z kilkudniowego wyjazdu na rajd, testuję ostatnio taką konfigurację CB na rowerze:

Radio - Intek H-520
Mikrofono-słuchawka - Midland MA 21-L
Antena - Sirio GL 27 Ground Less

Radio to oczywiście znany ręczniak, a antena jest to typowa antena samochodowa tyle, że przeznaczona do montażu na autach pozbawionych możliwości wykorzystania naturalnej przeciwwagi jaką tworzy blaszana skorupa nadwozia.

Antena jest mocowana swoim oryginalnym uchwytem [który znajduje się wraz z kablem w opakowaniu] do tylnej części bagażnika roweru. W ten sposób nie stanowi przeszkody w montowaniu sakw i innych przedmiotów na tymże bagażniku, jednocześnie będąc w maksymalnie możliwy sposób oddalona od pleców rowerzysty, który prawdopodobnie w/g moich obserwacji ma niekorzystny wpływ na jej promieniowanie i odbiór. Jednak aby to potwierdzić muszę jeszcze przeprowadzić kilka porównań w bardziej sprzyjających okolicznościach niż do tej pory. O wpływie promieniowania anteny na rowerzystę nie będę się wypowiadał, bo po prosu brak mi możliwości sprawdzenia tego [w krótkim czasie ;) ] Staram się jednak jeździć z radiem ustawionym na moc 1 W, ze względu chociażby na oszczędność baterii.


Przy okazji stwierdziłem, że akumulatorki 2600 mA wystarczają na 2 dni jazdy z włączonym na stale nasłuchem i kilkoma krótkimi pogawędkami na 1 i 4 W mocy. W trzecim dniu pracy pozostało w/g wskaźnika w radiu jeszcze połowa ich pojemności, jednak radio przy nadawaniu już zaczęło się dusić, co wymagało wymiany kompletu na nowy.

Wracając do pracy tego zestawu CB na rowerze w warunkach praktycznych:

Po pierwsze samo radio. Na razie jeździło ukryte w przedniej sakwie, w taki sposób aby mieć dostęp do przełączników. Niestety jest o niewygodne, a aby zobaczyć odczyty z wyświetlacza, trzeba było je wyciągać na zewnątrz. Na przyszłość muszę wykombinować jakiś zgrabny uchwyt na kierownicę...

Intek H-520, jak większość, a nawet odważyłbym się powiedzieć - wszystkie współcześnie produkowane ręczniaki - to zwykły szumofon. Daleko mu do standardów i jakości pracy znanego wielu radiowcom Alana 38, z którego niestety wyprowadzić mikrofono-słuchawki się nie da. Jego jedyną zaletą w tym zastosowaniu to niewielkie rozmiary i co najważniejsze - automatyczny Squelch. Jednak tnie on dość wysoko i pomimo bardzo, jak na ręczniaka, poprawnej pracy nadaje się do użytku tylko podczas jazdy po mieście i w okolicach o dużym natężeniu ruchu w eterze. Kiedy wyjedziemy na boczne trasy i chcemy usłyszeć więcej, musimy skorzystać z ręcznego ustawienia SQ na minimalnym poziomie, który otwiera odbiornik na sygnały ciut powyżej szumu własnego radia. Przez pierwszy dzień, kiedy jeździłem z całkowicie rozkręconym radyjkiem [jak jestem przyzwyczajony w samochodzie, z radiem wysokiej klasy], nabawiłem się tylko bólu głowy od ciągłego szumu jaki wydobywał się ze słuchawki. Dopiero drugiego dnia załapałem, że istnieje takie coś jak SQ, którego jak żyję nigdy nie używałem w samochodzie [nawet jak miałem Unidena 520 :tak: - posługując się tylko w razie takiej potrzeby RF-Gainem].

Sama praca zestawu, przyznam - niezbyt mnie zadowoliła - ale może jestem przyzwyczajony do wyśrubowanych osiągów zestawu samochodowego, więc się może czepiam... Do tego praktycznie nie przeprowadzałem na wyjeździe miarodajnych testów, posługując się tylko nieadekwatnym odsłuchem przypadkowych stacji, w większości mobilnych. Kilka łączności ze stacjami bazowymi, nie są miarodajne ze względu na warunki w jakich się odbywały [np. w przypadku naszego kolegi venona - z powodu zasłonięcia przez przeszkody i ukształtowanie terenu, w innych ze względu na brak czasu lub innych zajęć operatora...]. Można przyjąć, że w warunkach w jakich jeździłem, słyszalne były mobilki z odległości do 10-13 km w przypadku widoczności anten [wzniesienie terenu]. Słychać też było dość mocno stacje obcojęzyczne - głównie Włochy - w wyniku dość mocnej propagacji w pewnych okresach.

Niestety gorzej było z nadawaniem. Odnoszę wrażenie, że zestaw nadaje bardzo słabo. Z odległości 4 km baza - rower, paliłem koledze tylko 4 s, gdzie antena stacji bazowej stoi na bardzo wysokim maszcie, bez przeszkód po drodze. W innym przypadku venon szedł do mnie na 4-5 s, a ja się gubiłem w szumach u niego. Później inny kolega usiłował się mnie dosłuchać z odległości 18 km , 13 km 4 s], 9 km [5-6 s] i nic z tego nie wyszło. Również w zdarzyło się, że w którymś momencie jeden z wyprzedających mnie mobili zauważył moją instalację i pozdrowił "rowerzystów z CB radiem", oddalając się bardzo szybko przestał mnie słyszeć mimo, że jak odbierałem jeszcze jego nawoływania...

Ciekaw jestem jaka jest tego przyczyna i czy np. leży po stronie słabej jakości mikrofonu zestawu słuchawkowego... Jednak wydaje mi się, że gadając do ręczniaka bez podpiętych słuchawek, różnicy nie ma. Również na postoju, kiedy rozwiesiłem mój półfalowy dipol z drutu i usiłowałem dowołać się do venona na odległość 25 km [bez przeszkód terenowych], nie udało mi się to pomimo, że on do mnie dolatywał na 5 s. Dziwne to trochę zważywszy, że podczas jednej z ostatnich moich ekspedycji łączyłem się bez problemów z tego dipola na dużo większe odległości. Cóż radio powędruje w tygodniu do speca i zobaczymy czy coś się stało, czy trzeba będzie kombinować z wkładką wzmacniającą do mikrofonu.

I jeszcze jedna ciekawostka o której nie bardzo wiem co sądzić. Otóż po zamontowaniu anteny na rowerze, na jeszcze oryginalnej długości przewodzie antenowym, wydaje mi się po czasie, że słyszałem chyba lepiej niż po tym, jak przyciąłem go do długości odpowiedniej do rozmiarów potrzebnych do montażu w tych warunkach. Czyżby jednak długość miała znaczenie ;) :niepewny:


Treść drugiego postu
ya1 pisze:No i wyjaśniła się dzisiaj sprawa słabego nadawania na tym zestawie. Na warsztacie kolegi z serwisu sprawdziłem, że radio w zasadzie nadaje tak jak powinno, więc przyczyny należy szukać w reszcie zestawu. Przejścia na kablu i samej antenie były, zresztą gdyby nie, to SWR zaczął by szaleć przecież...

W międzyczasie z ciekawości podpiąłem do rowerowej instalacji zwykłą AT-71 i sprawdziłem, że SWR w takim montażu wcale nie jest zbyt wysoki, bo na podstawie rósł w granicach 1,4 do 1,8. Czyli po odpowiednim dostrojeniu anteny była szansa zejścia do wartości bliskiej 1 na środku pasma. O dziwo - wygląda na to, że rowerek stanowi w miarę dobrą przeciwwagę dla takiej anteny :oczami:

Zachęcony takim wynikiem zabrałem obie anteny i odjechałem parę kilometrów od bazy kolegi. Proszę sobie wyobrazić moje zdziwienie kiedy po raporcie 7 s z AT-71, na GL-27 otrzymałem meldunek o moim sygnale na wysokości 2 s i cichej modulacji... Szok!

Sirio GL 27 Ground Less ze względu na swoją konstrukcję dopasowującą ją do warunków pracy bez kontaktu z masą samochodu, ma niską sprawność. Co prawda wiedziałem, że nie jest tak sprawna jak "zwyczajne anteny", ale nie wiedziałem że aż tak bardzo. :niepewny:

No i teraz zastanawiam się bo mam szkopuł, czy zakładać na bike'a małą metróweczkę... czy szukać czegoś w rodzaju Performera :]


Autor ya1, forum www.cb-kf.pl
Auto: Alan 28 + Alan F36 + President Texas
Dom: President Jackson + CS-3 + Motorola 4001A + Sirio Boomerang 27A (działka - stare CTE 5/8, 3 przeciwwagi) - weekendy
Rower: Alan 42MULTI + MIK + oryginalny helikal lub Alan 9 PLUS
bartek1706
Posty: 1470
Rejestracja: 2009-07-08, 13:50
Lokalizacja: konstancin KO02NB
Kontakt:

Post autor: bartek1706 »

autor jest tutaj na forum ;-)
Awatar użytkownika
venon666
Posty: 2054
Rejestracja: 2008-03-22, 13:39
Lokalizacja: JO81VV PLESZEW

Post autor: venon666 »

byl ale ja miale okazje sprawdzic baza rower z bezmasowka i kibel z dluzsza antena od reczniaka pewnie by lepiej lecialo
Obrazek
Awatar użytkownika
maxthebest
Posty: 248
Rejestracja: 2009-03-11, 08:09
Lokalizacja: Poznań/JO82KJ

Post autor: maxthebest »

Mobil-Zasada, dzk, też to znalazłem dziś i wcale mnie to nie pocieszyło..:-(

Skrzydło, sprawdzę miernikiem oczywiście, dziś mi się już nie chciało
1. President Harry II poprawione ASC + Sirtel Gamma 2R w modyfikacji Sirio Twin Car + Octavia II 1.9TDI 137KM powered by V-TECH
2. Lemm 27 + President Ohio + Nissan Micra
3. President Johnny II poprawione ASC + Sirio Turbo 1000 + Opel Vivaro 2.0CDTI
bos_kg
Posty: 7
Rejestracja: 2022-02-05, 20:17
Znak/ranga: @

Re: Sirio GL-27 bezmasowa

Post autor: bos_kg »

Zapytam czy rozwiązałeś problem z anteną nadawaniem jakie są osiągi, szukam tego typu anteny więc było by miło poznać dalsze testy opinie o tej antenie, ja bym chciał ją zamarynować na balkon gdyż brak pozwolenia na dach, a z krótkim maszcikiem była by do połowy sąsiadki balkonu więc powinno być ok ale pisałeś ze nadawania nie ma to obawy są..
Defcio
Posty: 333
Rejestracja: 2012-01-07, 18:01
Lokalizacja: Piła/Nowy Tomyśl

Re: Sirio GL-27 bezmasowa

Post autor: Defcio »

Jeśli masz poręcz metalową użyj anteny samochodowej, jest znacznie wydajniejsza ale i tak zasięg głównie zależy od warunków. Ta antena ma podobną wydajność co antena od radiostacji ręcznej ale ma cenną zaletę że posiada wybitnie szerokie pasmo pracy a antena od przenośnego TRX ma wybitnie wąskie pasmo pracy.
Midland 77-092, Onwa K6111b.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Mobilne”