Montaż anteny w aucie terenowym- problem z SWR
Moderatorzy: Hasan-Łódź, Krecik, Moderator
Montaż anteny w aucie terenowym- problem z SWR
Witam wszystkich serdecznie
Od pewnego czasu studiuję forum w poszukiwaniu odpowiedzi, niemniej jakoś nie jestem w stanie nic znaleźć w kwestii rozwiązania mojego problemu. Liczę na waszą pomoc, gdyż jakkolwiek jestem dość pozbierany w kwestii mechaniki, to o radiokomunikacji wiem tyle co nic...
Szykuję auto terenowe (Suzuki Jimny) do wakacyjnej wyprawy. Ponieważ jedziemy kolumną aut, potrzebne jest mi CB radio.
Jakkolwiek wiem, że najlepszy jest montaż na dachu, to jednak w mojej sytuacji to odpada- po pierwsze gałęzie będą stale odginać antenę, po drugie docelowo na dachu ma być bagażnik wyprawowy, który zajmie całą powierzchnię.
W związku z tym padło na montaż na tylnej klapie, zaraz obok koła zapasowego. Zasięg nie ma wielkiego znaczenia, chodzi tylko o czystą rozmowę w kolumnie, na dystansie kilkuset metrów.
Chodzi o uzyskanie mniej więcej czegoś takiego
Aby przetestować tą lokalizację bez wiercenia w ciemno dziur w karoserii postanowiłem kupić antenę magnetyczną MIDLAND LC-65. Założyłem ją na klapę, "złamałem" pod kątem circa 90* i przystąpiłem do mierzenia SWR a tu ZONK- współczynnik SWR waha się między 5 a 8. Ta sama antena przełożona na dach daje piękne 1.1-1.2.
I teraz pytanie- czy problem leży w tym, że klapa nie jest połączona elektrycznie z podstawą anteny i tym samym odbija jej promieniowanie? Dodam, że cewka anteny jest faktycznie face-to-face z blachą. Czy jeśli w takim razie zamontuję w tym samym miejscu antenę na stałe to SWR będzie do ogarnięcia?
Gdyby miało to jakiekolwiek znaczenie, używam radia Uniden 520
Bardzo proszę o rady, został mi tylko miesiąc a jeszcze cała masa przygotowań do zrealizowania :(
Od pewnego czasu studiuję forum w poszukiwaniu odpowiedzi, niemniej jakoś nie jestem w stanie nic znaleźć w kwestii rozwiązania mojego problemu. Liczę na waszą pomoc, gdyż jakkolwiek jestem dość pozbierany w kwestii mechaniki, to o radiokomunikacji wiem tyle co nic...
Szykuję auto terenowe (Suzuki Jimny) do wakacyjnej wyprawy. Ponieważ jedziemy kolumną aut, potrzebne jest mi CB radio.
Jakkolwiek wiem, że najlepszy jest montaż na dachu, to jednak w mojej sytuacji to odpada- po pierwsze gałęzie będą stale odginać antenę, po drugie docelowo na dachu ma być bagażnik wyprawowy, który zajmie całą powierzchnię.
W związku z tym padło na montaż na tylnej klapie, zaraz obok koła zapasowego. Zasięg nie ma wielkiego znaczenia, chodzi tylko o czystą rozmowę w kolumnie, na dystansie kilkuset metrów.
Chodzi o uzyskanie mniej więcej czegoś takiego
Aby przetestować tą lokalizację bez wiercenia w ciemno dziur w karoserii postanowiłem kupić antenę magnetyczną MIDLAND LC-65. Założyłem ją na klapę, "złamałem" pod kątem circa 90* i przystąpiłem do mierzenia SWR a tu ZONK- współczynnik SWR waha się między 5 a 8. Ta sama antena przełożona na dach daje piękne 1.1-1.2.
I teraz pytanie- czy problem leży w tym, że klapa nie jest połączona elektrycznie z podstawą anteny i tym samym odbija jej promieniowanie? Dodam, że cewka anteny jest faktycznie face-to-face z blachą. Czy jeśli w takim razie zamontuję w tym samym miejscu antenę na stałe to SWR będzie do ogarnięcia?
Gdyby miało to jakiekolwiek znaczenie, używam radia Uniden 520
Bardzo proszę o rady, został mi tylko miesiąc a jeszcze cała masa przygotowań do zrealizowania :(
raczej będzie ciężko ją wystroić... cewka jest całkowicie przesłonięta blachą... może pomyśl nad montażem anteny na przednim błotniku? często widziałem taki montaż na autach terenowych i wszystko działało...
President Wilson ASC
Sirtel Santiago 1200 / WA-27 / Sirio ML-145
Bearcat ESP-12
Mic WM61a + płytka by Mayor7
W odwodzie Alan 109, omega27...
Sirtel Santiago 1200 / WA-27 / Sirio ML-145
Bearcat ESP-12
Mic WM61a + płytka by Mayor7
W odwodzie Alan 109, omega27...
Tylko zmiana miejsca montażu anteny pomoże w tym wypadku. Nie ma szans na sensowne zestrojenie anteny w tym miejscu, o pracy anteny już nie wspominam.
Saab 9-3 SC: Johnny III ASC + CTE Alan SL / President Ohio na relingu + Motorola RSN 4001a
Astra H: Uniden 520 + Sirio AS100
W zapasie: 2m drutu by RM Italy, Midland ML-145, Lemm AT71, Lemm AT1500, SS600, Pirat.
Astra H: Uniden 520 + Sirio AS100
W zapasie: 2m drutu by RM Italy, Midland ML-145, Lemm AT71, Lemm AT1500, SS600, Pirat.
A i końcówkę mocy można spalić.mendelmax pisze:współczynnik SWR waha się między 5 a 8
Mobil
CB: JMC Supercom 400 / RSN4001A / Turbo 2000
UKF: Yaesu FT-7800, Yaesu FT-2500M, Yaesu VX-6 / Yagi DK7ZB 2m/70cm 4+5 el., MA-1300, HB9CV, SG-7900, CA285L
KF: Kacper II, KPO DX5000 v6 / LW 20,5 m
CB: JMC Supercom 400 / RSN4001A / Turbo 2000
UKF: Yaesu FT-7800, Yaesu FT-2500M, Yaesu VX-6 / Yagi DK7ZB 2m/70cm 4+5 el., MA-1300, HB9CV, SG-7900, CA285L
KF: Kacper II, KPO DX5000 v6 / LW 20,5 m
Serdeczne dzięki za odpowiedź, choć nie pocieszyliście mnie wcale
A jeśli zdecydowałbym się jednak na dach, skrajnie z tyłu, to jak wpłynie na to założenie stalowego bagażnika dachowego? Bo wtedy jeśli dobrze rozumiem, znowu wstawię klatkę Faraday'a przed cewkę i będzie lipa?
Czy w ogóle mam rozumieć, że kluczowym punktem jest cewka i to ona powinna przede wszystkim być odsłonięta? Bo rozważam zamocowanie anteny na kole zapasowym, w taki sposób, żeby cewka była "w oknie", a bat przechodził ponad linię dachu. Macie jakieś doświadczenia w tej kwestii?
O takie coś biega:
A jeśli zdecydowałbym się jednak na dach, skrajnie z tyłu, to jak wpłynie na to założenie stalowego bagażnika dachowego? Bo wtedy jeśli dobrze rozumiem, znowu wstawię klatkę Faraday'a przed cewkę i będzie lipa?
Czy w ogóle mam rozumieć, że kluczowym punktem jest cewka i to ona powinna przede wszystkim być odsłonięta? Bo rozważam zamocowanie anteny na kole zapasowym, w taki sposób, żeby cewka była "w oknie", a bat przechodził ponad linię dachu. Macie jakieś doświadczenia w tej kwestii?
O takie coś biega:
Tak jak pisali koledzy, taki umiejscowienie anteny nie ma racji bytu i możesz jedynie spalić końcówkę mocy w radiu.
Na pewno musisz zmienić miejsce montażu anteny. Dach oczywiście będzie najlepszy. Ale jeśli masz zamiar założyć bagażnik dachowy, to najlepszym rozwiązaniem będzie montaż właśnie do bagażnika.
Ja z anten polecam Thunderpole Orbitor CL. 170 cm i nie buja się tak ja WA-27. Popsuć też trudno :).
Na pewno musisz zmienić miejsce montażu anteny. Dach oczywiście będzie najlepszy. Ale jeśli masz zamiar założyć bagażnik dachowy, to najlepszym rozwiązaniem będzie montaż właśnie do bagażnika.
Ja z anten polecam Thunderpole Orbitor CL. 170 cm i nie buja się tak ja WA-27. Popsuć też trudno :).
Mobil: CRE 8900 + Thunderpole Orbitor HD Centre Load + Uniden ESP-12 + Densei EC-2012 tuning
Klapa chyba ma masę, aczkolwiek może ona nie być najwyższych lotów, bo jest tylko światło postojowe w klapie. Sprawdzę to dziś miernikiem.
Anomad, problem z mocowaniem na bagażniku jest taki, że będzie jeszcze wyżej, więc znowu dochodzą problemy z parkingami podziemnymi etc. Nawet w garażu swoim własnym mam problem, bo po podniesieniu auta i wsadzeniu większych opon do sufitu zostało mi jakieś 30cm.
Anomad, problem z mocowaniem na bagażniku jest taki, że będzie jeszcze wyżej, więc znowu dochodzą problemy z parkingami podziemnymi etc. Nawet w garażu swoim własnym mam problem, bo po podniesieniu auta i wsadzeniu większych opon do sufitu zostało mi jakieś 30cm.
Zdaje sobie sprawę że wysoki samochód plus antena jest problemem. Na moim drugim aucie KIA Carnival mam tego Thunderpole'a na magnesie plus szybkozłączka. Przed wjazdem na parking muszę się zatrzymać i jednym ruchem ściągam antenę. Inaczej się nie da niestety.
A w domu na montaż czeka antenka 270 cm :).
A w domu na montaż czeka antenka 270 cm :).
Mobil: CRE 8900 + Thunderpole Orbitor HD Centre Load + Uniden ESP-12 + Densei EC-2012 tuning
To teraz wyobraź sobie, że Carnival ma 170 cm a ja mam 180 cm bez bagażnika dachowego i relingów ;) Bagażnik to będzie dodatkowe co najmniej 20 cm, czyli już 2m... I do tego jeszcze antena? Nie ma chyba takiej opcji Garaż to tam jeszcze pół biedy, bo to tylko problem rano i wieczorem, ale w terenie bym musiał ją mieć stale położoną, albo wyskakiwać z auta przed każdym niższym konarem, co z kolei traci nieco sens.
Zaczynam się zastanawiać nad jeszcze jedną opcją- szybkozłączka na kablu i na stałe jakaś antenka w kiepskim miejscu (np. ta klapa nieszczęsna) do rozmów w kolumnie na wyprawie, żeby zasięg był dosłownie kilkaset metrów, a na trasy antenka magnetyczna na dach.
No po prostu nie mam pojęcia jak to ugryźć...
Zaczynam się zastanawiać nad jeszcze jedną opcją- szybkozłączka na kablu i na stałe jakaś antenka w kiepskim miejscu (np. ta klapa nieszczęsna) do rozmów w kolumnie na wyprawie, żeby zasięg był dosłownie kilkaset metrów, a na trasy antenka magnetyczna na dach.
No po prostu nie mam pojęcia jak to ugryźć...
myślę, że niepotrzebnie upierasz się na tą klapę. Przecież już dwa razy wspomniano o montażu w dziurce na przednim błotniku. Jest to bardzo często spotykany montaż w autach terenowych.
Przy montażu na klapie, będziesz miał problem z swr, a więc za wiele nie pogadasz, nawet w kolumnie - po prostu spalisz końcówkę mocy i zostanie Ci tylko słuchanie co inni mają do powiedzenia :)
Montując antenę w błotniku przednim, będziesz mógł pokusić się nawet o 2m "bat" (np. wa-27).
Oczywiście zrobisz jak uważasz, ale zastanów się nad tym dobrze...
Przy montażu na klapie, będziesz miał problem z swr, a więc za wiele nie pogadasz, nawet w kolumnie - po prostu spalisz końcówkę mocy i zostanie Ci tylko słuchanie co inni mają do powiedzenia :)
Montując antenę w błotniku przednim, będziesz mógł pokusić się nawet o 2m "bat" (np. wa-27).
Oczywiście zrobisz jak uważasz, ale zastanów się nad tym dobrze...
President Wilson ASC
Sirtel Santiago 1200 / WA-27 / Sirio ML-145
Bearcat ESP-12
Mic WM61a + płytka by Mayor7
W odwodzie Alan 109, omega27...
Sirtel Santiago 1200 / WA-27 / Sirio ML-145
Bearcat ESP-12
Mic WM61a + płytka by Mayor7
W odwodzie Alan 109, omega27...
To wystarczy FM i konwojówka jakaś. A ja ostatno w jepie widziałem WA-27 z tyłu gdziś do zdezraka miał koleś podpiętą.mendelmax pisze:o czystą rozmowę w kolumnie, na dystansie kilkuset metrów.
Mobil: GENERAL ELECTRIC 3-5804C+Sirio CB MINI-MAG 27
http://www.cbmuseum.nl/General_Electric.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Baza: YAESU FT-857 + wire na dwóch wędkach + unun 9:1 + ATU
http://www.cbmuseum.nl/General_Electric.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Baza: YAESU FT-857 + wire na dwóch wędkach + unun 9:1 + ATU
różne "kwiatki" to i ja widziałem... Jak np. Sirio ML-145 na oryginalnym magnesie, postawiona na przednim zderzaku przy prawej lampie w jakiejś pół-terenówce :)
Była całkiem pokaźnych gabarytów, więc i ta antenka wyglądała na tle auta jak drobniutki kikutek :)
Była całkiem pokaźnych gabarytów, więc i ta antenka wyglądała na tle auta jak drobniutki kikutek :)
President Wilson ASC
Sirtel Santiago 1200 / WA-27 / Sirio ML-145
Bearcat ESP-12
Mic WM61a + płytka by Mayor7
W odwodzie Alan 109, omega27...
Sirtel Santiago 1200 / WA-27 / Sirio ML-145
Bearcat ESP-12
Mic WM61a + płytka by Mayor7
W odwodzie Alan 109, omega27...